بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب ،نورولوژی در تهران سال 1403

فوق تخصص مغز و اعصاب
90 / 100

تاریخ آخرین آپدیت فوریه 29, 2024  توسط

فوق تخصص مغز و اعصاب کیست؟

فوق تخصص مغز و اعصاب یک پزشک متخصص است که بیماریهای مربوط به سیستم عصبی مرکزی و محیطی را تشخیص و درمان میکند. این پزشکان میتوانند بیماریهایی مانند سکته مغزی، صرع، پارکینسون، آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس، میگرن، نوروپاتی، میاستنی گراویس، تومورهای مغزی و نخاعی و اختلالات اعصاب محیطی را مدیریت کنند.

فوق تخصص مغز و اعصاب بعد از گذراندن دوره تخصصی در رشته داخلی و گرفتن مدرک تخصصی، میتوانند با شرکت در آزمون ورودی و قبولی، دوره فوق تخصصی مغز و اعصاب را شروع کنند. این دوره معمولا ۳ سال طول میکشد و در طول آن پزشکان با بیماریهای مختلف سیستم عصبی آشنا میشوند و تحت نظر استادان مجرب آموزش می بینند

دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب و اعصاب و روان در تهران

دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب بزرگسالان

فوق تخصص مغز و اعصاب بزرگسالان از طریق معاینه فیزیکی، بررسی علائم و سابقه پزشکی بیمار، و انجام آزمایش‌های مختلف مانند نوار مغز (EEG)، ام آر آی (MRI)، و سی تی اسکن (CT scan) به تشخیص بیماری می‌ پردازد. سپس با توجه به نوع بیماری، درمان مناسب را برای بیمار تجویز می‌کند.

فوق تخصص مغز و اعصاب بزرگسالان برای درمان بیماری های مغز و اعصاب و سایر بیماری های مرتبط با آن، معمولا در بیمارستانها، مراکز تحقیقاتی، مراکز آموزشی و کلینیکهای خصوصی با سایر پزشکان متخصص مانند جراح مغز و اعصاب، روانپزشک، روانشناس، ارتوپد، چشم پزشک، گوش و حلق و بینی پزشک، دندانپزشک و دیگر پزشکان مرتبط همکاری میکنند.

بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در تهران

انتخاب بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در تهران به عوامل مختلفی مانند نوع بیماری، سابقه پزشکی، محل سکونت و بیمه درمانی شما بستگی دارد. با این حال، تعدادی از ویژگی‌های کلیدی وجود دارد که می‌توانید درهنگام انتخاب دکتر به آنها توجه کنید.

 تجربه و تخصص:

تعداد سال‌های سابقه فعالیت در زمینه مغز و اعصاب و ستون فقرات

نوع فلوشیپ و محل اخذ آن

عضویت در انجمن‌های علمی معتبر

سابقه کار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی معتبر

مهارت و دانش:

توانایی تشخیص دقیق بیماری

آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان

مهارت در انجام جراحی‌های پیچیده

توانایی برقراری ارتباط موثر با بیمار

اخلاق و رفتار:

صبوری و خوش برخوردی

دلسوزی و توجه به بیمار

پاسخگویی به سوالات بیمار

رعایت حریم خصوصی بیمار

ویژگی دکتر متخصص برای مغز و اعصاب

علاوه بر موارد ذکر شده، در نظر گرفتن موارد زیر نیز می‌تواند در انتخاب بهترین دکتر به شما کمک کند:

نظرات سایر بیماران: می‌توانید نظرات سایر بیمارانی که تحت درمان دکتر مورد نظر قرار گرفته‌اند را در اینترنت جستجو کنید.

هزینه ویزیت و درمان: قبل از مراجعه به دکتر، در مورد هزینه ویزیت و درمان سوال کنید.

محل مطب یا بیمارستان: مطمئن شوید که به محل مطب یا بیمارستان دکتر دسترسی آسانی دارید.

بیمه درمانی: در صورت داشتن بیمه درمانی، مطمئن شوید که دکتر مورد نظر با بیمه شما طرف قرارداد است.

در نهایت، انتخاب بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات به خود شما بستگی دارد. با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و انجام تحقیقات لازم، می‌توانید بهترین دکتر را برای خود انتخاب کنید.

در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب ویستان در غرب تهران ،بهترین پزشکان متخصص و فوق تخصص مغز و اعصاب جهت درکان انواع بیماری ها در خدمت شما عزیزان هستند.

پروفسور مغز و اعصاب در تهران 1403

پروفسور مغز و اعصاب یک پزشک متخصص است که بیماریهای مربوط به سیستم عصبی مرکزی و محیطی را تشخیص و درمان میکند. در تهران، چندین پزشک متخصص مغز و اعصاب وجود دارند که میتوانید به آنها مراجعه کنید. برای انتخاب پزشک مناسب، باید به سوابق علمی، تجربه کاری، محل مطب و بیمارستان، نظرات بیماران و هزینه ویزیت توجه کنید. برخی از پزشکان متخصص مغز و اعصاب در تهران عبارتند از:

دکتر شبنم رفیع زاده:متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات و نورولوژیست، تکمیلی فوق تخصصی مغز و اعصاب و اختلالات حافظه، متخصص در درمان سردرد، میگرن، تشنج، سکته مغزی، آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس و اختلالات حافظه، مطب در میدان ونک و بیمارستان امام خمینی.همچنین ایشان در کلینیک فوق تخصصی ویستان در غرب تهران بلوار مرزداران مشغول به خدمت هستند.

دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب

دکتر مهسا موسوی: متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات و نورولوژیست، نفر برتر بورد فوق تخصصی مغز و اعصاب کشور، متخصص در درمان سردرد، میگرن، تشنج، سکته مغزی، آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس و اختلالات حافظه،دکتر موسوی از جمله پزشکان متخصص کلینیک ویستان هستند.

دکتر شهربانو کاظمی: متخصص توانبخشی ستون فقرات، دیسک کمر و دیسک گردن و دردهای مزمن، نفر برتر بورد تخصصی کشور، متخصص در درمان بافت نرم، تزریقات، فیزیوتراپی و مشاوره روانی ایشان در مرکز فوق تخصصی ویستان در بلوار مرزداران در حال خدمت به بیماران عزیز می باشند.

بهترین پروفسور برای مغز ،اعصاب و روان

دکتر مغز و اعصاب کیست؟

دکتر مغز و اعصاب یا نورولوژیست پزشکی است که در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم عصبی تخصص دارد. سیستم عصبی شامل مغز، نخاع، اعصاب و عضلات می‌شود. درمان بیماری‌های مغز و اعصاب به نوع بیماری بستگی دارد. دکتر مغز و اعصاب ممکن است از روش‌های مختلفی برای درمان بیماری‌ها استفاده کند، از جمله:

دارودرمانی

جراحی

فیزیوتراپی

کاردرمانی

گفتاردرمانی

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید:

سردرد شدید یا مداوم

تشنج

ضعف یا بی حسی در عضلات

مشکلات تعادل یا هماهنگی

مشکلات حافظه یا تمرکز

تغییرات در بینایی یا شنوایی

مشکلات خواب

بهترین دکتر اعصاب و روان در تهران

تفاوت دکتر مغز و اعصاب و اعصاب و روان

دکتر مغز و اعصاب (نورولوژیست) و دکتر اعصاب و روان (روانپزشک) هر دو متخصص در زمینه سیستم عصبی هستند، اما در دو حوزه مجزا فعالیت می‌کنند:

دکتر مغز و اعصاب:

متخصص در تشخیص و درمان بیماری‌های فیزیکی مغز، نخاع، اعصاب و عضلات است.

از طریق معاینه فیزیکی، بررسی علائم و سابقه پزشکی بیمار، و انجام آزمایش‌های مختلف مانند نوار مغز (EEG)، ام آر آی (MRI)، و سی تی اسکن (CT scan) بیماری را تشخیص می‌دهد.

از راهکارهای مختلفی مانند ، جراحی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی و کاردرمانی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند.

دکتر اعصاب و روان:

متخصص در تشخیص و درمان بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی، و اختلالات دوقطبی است.

از طریق مصاحبه با بیمار، بررسی علائم و سابقه پزشکی، و انجام تست‌های روانشناسی بیماری را تشخیص می‌دهد.

از روش‌های مختلفی مانند روان‌درمانی، دارودرمانی، و درمان‌های تحریک مغزی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند.

به طور خلاصه، تفاوت دکتر مغز و اعصاب و اعصاب و روان در این است که دکتر مغز و اعصاب بیماریهای فیزیولوژیکی سیستم عصبی را درمان میکند و دکتر اعصاب و روان بیماریهای روانی و رفتاری را درمان میکند. این دو تخصص ممکن است در برخی موارد با هم همکاری کنند، مثلا در درمان بیماریهایی که هم علائم فیزیکی و هم علائم روانی دارند، مانند پارکینسون، آلزایمر، صرع و مولتیپل اسکلروزیس

در اینجا چند مثال برای روشن‌تر شدن تفاوت این دو تخصص آورده شده است:

اگر شما دچار سردرد شدید یا مداوم هستید، باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

اگر شما دچار افسردگی یا اضطراب هستید، باید به دکتر اعصاب و روان مراجعه کنید.

اگر شما دچار سکته مغزی شده‌اید، باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

اگر شما دچار اسکیزوفرنی هستید، باید به دکتر اعصاب و روان مراجعه کنید.

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد که هم به دکتر مغز و اعصاب و هم به دکتر اعصاب و روان مراجعه کنید. به عنوان مثال، اگر شما دچار بیماری ام اس هستید، ممکن است لازم باشد که تحت نظر هر دو متخصص باشید.

تفاوت دکتر اعصاب و روان یا دکتر مغز و اعصاب

بهترین دکتر مغز و اعصاب چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین دکتر مغز و اعصاب، پزشکی است که دارای مهارتها و ویژگی های زیر است:

دانش فنی بالا در زمینه علوم مغز و اعصاب و بیماریهای مربوط به آن

تجربه کافی در تشخیص و درمان اختلالات عصبی با استفاده از روشهای تشخیصی و درمانی مناسب

ارتباط خوب و موثر با بیماران و همکاران و رعایت اخلاق حرفه ای

دنبال کردن آخرین پیشرفت ها و تحقیقات در زمینه مغز و اعصاب و به روز رسانی دانش خود

توانایی حل مسائل پیچیده و تصمیم گیری منطقی و سریع در شرایط بحرانی

متخصص مغز و اعصاب چه بیماری هایی را درمان می کند؟

دکتر مغز و اعصاب یا نورولوژیست، پزشکی است که بیماریهای مربوط به سیستم عصبی مرکزی و محیطی را تشخیص و درمان میکند. این بیماریها ممکن است علائم فیزیکی مانند درد، فلج، تشنج، سکته مغزی، تومور، اختلالات حرکتی و حسی داشته باشند . دکتر مغز و اعصاب با استفاده از آزمایشهای تشخیصی مانند الکتروآنسفالوگرام، الکترومیوگرام، پونکچر نخاعی و تصویربرداری مغزی، علت و میزان آسیب سیستم عصبی را مشخص میکند و روش درمانی مناسب را انتخاب میکند.

برخی از مهمترین بیماریها و اختلالاتی که دکتر مغز و اعصاب درمان میکند به شرح زیر است:

صرع: یک اختلال عصبی است که با حملات ناگهانی از فعالیت عصبی غیرطبیعی در مغز همراه است. این حملات ممکن است با تغییرات در هوشیاری، حرکت، احساس، بینایی و گفتار همراه باشند. دکتر مغز و اعصاب میتواند با استفاده از دارو و انجام جراحی مغزی در شرایط خاص، صرع را درمان کند.

میگرن: یک نوع سردرد مزمن است که با درد شدید، حساسیت به نور و صدا، تهوع و استفراغ همراه است. دکتر مغز و اعصاب میتواند با استفاده از دارو و تکنیک های تسکین دهنده درد، میگرن را درمان کند.

بیماریهای مغز و اعصاب مانند آلزایمر، پارکینسون، اسکلروز چندگانه، هنتینگتون و…: این بیماریها با اختلال در عملکرد مغز و اعصاب مرکزی و محیطی، تغییرات در تفکر، حافظه، رفتار، حرکت و احساس همراه هستند. دکتر مغز و اعصاب میتواند با استفاده از دارو و تراپیهای فیزیکی، این بیماریها را درمان کند.

درمان انواع مشکلات مغز و اعصاب و روان در کلینیک ویستان

دکتر اعصاب و روان چه بیماری را درمان می کند؟

دکتر اعصاب و روان یا روانپزشک متخصص در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های روانی است.

دکتر اعصاب و روان یا روانپزشک، پزشکی است که بیماریها و اختلالات روانی را تشخیص و درمان میکند. این بیماریها ممکن است علائم روانی و رفتاری مانند اضطراب، افسردگی، وسواس، اختلال شخصیت، اختلالات خلقی، روانپریشی و اعتیاد داشته باشند

دکتر اعصاب و روان با استفاده از مصاحبه، مشاهده و آزمونهای روانسنجی، وضعیت روانی بیمار را ارزیابی میکند و روش درمانی مناسب را انتخاب میکند.

روشهای درمانی میتوانند شامل دارو درمانی، تحریک عصبی، روان درمانی، مشاوره روانی و تراپی های گروهی باشند.

تحریک عصبی چگونه باعث درمان بیماری های اعصاب و روان می شود؟

تحریک عصبی یک روش درمانی است که با استفاده از امواج الکتریکی یا مغناطیسی، بخشهای خاصی از مغز یا اعصاب را مورد تحریک قرار میدهد. این روش میتواند باعث تغییر در فعالیت عصبی و تولید مواد شیمیایی مغزی مانند سروتونین و دوپامین شود. این مواد شیمیایی میتوانند خلق و خو، احساسات، حافظه، تمرکز و عملکرد شناختی را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین، تحریک عصبی میتواند برای درمان بیماریهایی که با اختلال در این عملکردها همراه هستند، مفید باشد.

به عنوان مثال، تحریک مغزی عمیق (DBS) یک روش تحریک عصبی است که با جراحی کوچکی، الکترودهایی را در نواحی مغزی مرتبط با بیماری پارکینسون، صرع، اختلال اجباری وسواسی و افسردگی قرار میدهد. این الکترودها با یک پیل کوچک که در قفسه سینه نصب میشود، متصل هستند و امواج الکتریکی را به مغز ارسال میکنند. این امواج الکتریکی میتوانند باعث تنظیم فعالیت عصبی در مغز شوند و علائم بیماری را کاهش دهند.

تحریک مغناطیسی با مغز (TMS) نیز یکی از این روشهاست که مخصوصا برای درمان اختلال افسردگی، در عمل امتحان خوبی را پس داده است. این روش نیاز به بستری شدن بیمار در بیمارستان ندارد، بیمار در حالت هوشیاری قرار دارد و بوسیله یک دستگاه که از خود امواج مغناطیسی ساطع می کند، بخشی از نواحی مغزی وی مورد تحریک واقع می گردد تا به تدریج در طی ۱۵ الی ۲۰ جلسه، مغز وی از حالت خمودگی و افسردگی خارج گردد و خلق وی به خلق عادی تبدیل شود.

درمان بیماری های اعصاب و روان با تحریک عصبی

روان درمانی چیست؟

روان درمانی یک شیوه درمانی است که با استفاده از روشهای روانشناختی، سعی میکند تا مشکلات روانی، رفتاری و شخصیتی فرد را برطرف کند. روان درمانی میتواند به صورت انفرادی، گروهی، زوجی یا خانوادگی انجام شود و بر اساس رابطه بین رواندرمانگر و مراجع شکل میگیرد. روان درمانی میتواند به فرد کمک کند تا الگوهای فکری، احساسی و رفتاری ناسالم خود را شناسایی و تغییر دهد، روابط بین فردی خود را بهبود بخشد، با استرسهای زندگی بهتر مقابله کند و رشد شخصی و بالیدگی فردی خود را افزایش دهد.

به طور کلی، روان درمانی میتواند به دو دسته تقسیم شود: روان درمانی رفتاری-شناختی و روان درمانی روانتحلیلی. روان درمانی رفتاری-شناختی بر این باور است که مشکلات روانی از ناشی از افکار و رفتارهای نامناسب و یادگیری شده هستند و با تغییر این الگوها میتوان به درمان رسید. روان درمانی روانتحلیلی بر این باور است که مشکلات روانی از ناشی از تعارضات ناخودآگاه و رویدادهای گذشته هستند و با روشن کردن این عوامل میتوان به درمان رسید.

البته این دو دسته تنها دو رویکرد اصلی در روان درمانی هستند و روشهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است از جنبههای مختلفی به موضوع نگاه کنند. برای مثال، روان درمانی انسانگرا، روان درمانی خانوادگی، روان درمانی فردگرا، روان درمانی گشتالت، روان درمانی سیستمیک و غیره

در مرکز تخصصی ویستان پزشکان متخصص مغز و اعصاب و اعصاب و روان با تجربه ای چند ساله در خدمت شما عزیزان هستیم.

درمان انواع مشکلات اعصاب و روان در کلینیک ویستان

مشاوره روانی چگونه بیماری های روانی را درمان می کند؟

مشاوره روانی یکی از روشهای درمانی است که با استفاده از روشهای روانشناختی، سعی میکند تا مشکلات روانی، رفتاری و شخصیتی فرد را برطرف کند. مشاوره روانی میتواند به فرد کمک کند تا الگوهای فکری، احساسی و رفتاری ناسالم خود را شناسایی و تغییر دهد، روابط بین فردی خود را بهبود بخشد، با استرسهای زندگی بهتر مقابله کند و رشد شخصی و بالیدگی فردی خود را افزایش دهد.

مشاوره روانی میتواند بر اساس رویکردهای مختلفی انجام شود که هر کدام دیدگاه خاصی به مشکلات روانی دارند. برخی از رویکردهای مشهور مشاوره روانی عبارتند از:

رویکرد شناختی-رفتاری: این رویکرد بر این باور است که مشکلات روانی از ناشی از افکار و رفتارهای نامناسب و یادگیری شده هستند و با تغییر این الگوها میتوان به درمان رسید. این رویکرد از تکنیکهایی مانند مواجهه، تغییر عادات، مدیریت استرس و خشم و غیره استفاده میکند.

رویکرد روانتحلیلی: این رویکرد بر این باور است که مشکلات روانی از ناشی از تعارضات ناخودآگاه و رویدادهای گذشته هستند و با روشن کردن این عوامل میتوان به درمان رسید. این رویکرد از تکنیکهایی مانند تفسیر رویاها، انتقال و مقاومت، آزادسازی ناخودآگاه و غیره استفاده میکند.

رویکرد انسانگرا: این رویکرد بر این باور است که هر فرد توانایی رشد و تحول دارد و میتواند خودش را به سمت بهترین حالت ممکن پیش ببرد. این رویکرد از تکنیک هایی مانند پذیرش شخصی، ارتباط موثر، تعیین اهداف و غیره استفاده میکند.

پزشکان متخصص اعصاب و روان می توانند با روش های درمانی مختلف به درمان بیماری های مختلف بپردازند.

بهترین دکتر مغز و اعصاب برای میگرن

میگرن یک نوع سردرد شدید و مزمن است که ممکن است با علائمی مانند تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا و اختلالات بینایی همراه باشد . میگرن میتواند کیفیت زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و نیاز به درمان مناسب دارد.

برای درمان میگرن، بهتر است به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. متخصص مغز و اعصاب میتواند علت و نوع میگرن شما را تشخیص دهد و راههای مدیریت و کاهش آن را به شما پیشنهاد کند. متخصص مغز و اعصاب ممکن است از روشهای مختلفی برای درمان میگرن استفاده کند، مانند داروهای مخصوص، تغییر سبک زندگی، تزریق بوتاکس، تحریک عصبی و غیره

درمان میگرن توصط پزشکان متخصص کلینیک ویستان

فوق تخصص مغز و اعصاب برای آلزایمر

آلزایمر یک بیماری مزمن و پیشرونده است که باعث کاهش حافظه، توانایی فکری و تابعیت روزمره فرد میشود. آلزایمر یکی از شایعترین انواع بیماریهای مغز پیری است که عمدتاً در افراد بالای 65 سال رخ میدهد . آلزایمر درمان قطعی ندارد اما میتوان با داروها و روشهای غیردارویی علائم آن را کنترل کرد و کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید.

برای درمان آلزایمر، بهتر است به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. متخصص مغز و اعصاب میتواند با انجام آزمایشهای عصبی و روانی، تشخیص دقیق آلزایمر را بدهد و راههای مدیریت و کاهش علائم آن را به شما پیشنهاد کند. متخصص مغز و اعصاب ممکن است از روشهای مختلفی برای درمان آلزایمر استفاده کند، مانند داروهای مخصوص، تغییر سبک زندگی، تحریک عصبی، توانبخشی.

بهترین متخصص مغز و اعصاب برای آلزایمر ممکن است بستگی به شهر، منطقه، بیمه و سلیقه شما داشته باشد ، از جمله پزشکان متخصص مغز و اعصاب در کشور می توان به اسامی زیر اشاره نمود:

دکتر شبنم رفیع زاده متخصص مغز و اعصاب

دکتر شبنم رفیع زاده، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب که ایشان از جمله پزشکان مجرب در کلینیک تخصصی ویستان نیز می باشند.

اگر شما نیز قصد مراجعه به پزشکان متخصص مغز و اعصاب در تهران را دارید می توانید با مشاوران متخصص ما در مرکز فوق تخصصی ویستان تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02146291345