بهترین مرکز نوار عصب و عضله-5 کاربرد نوار عصب و عضله چیست؟

نوار عصب و عضله
90 / 100

تاریخ آخرین آپدیت مارس 8, 2024  توسط مریم فرجی

نوار عصب و عضله چیست؟

نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی (EMG) که امروزه در بهترین مرکز نوار عصب و عضله ، ویستان در غرب تهران انجام می شود ،آزمایشی است که برای بررسی سلامت عضلات و اعصابی که آنها را کنترل می‌کنند، انجام می‌شود. این تست می‌تواند به تشخیص مشکلات عصبی عضلانی که باعث درد، سوزن سوزن شدن، ضعف و اسپاسم می‌شوند، کمک کند. برخی از این بیماریها عبارتند از:

اختلالات عصب محیطی مانند سندروم تونل کارپال، نوروپاتی دیابتی، رادیکولوپاتی

اختلالات عضلانی مانند میوپاتی، دیستروفی عضلانی  

اختلالات سیستم عصبی مرکزی مانند ای ال اس، ام اس، پارکینسون و…

نوار عصب و عضله شامل دو بخش اصلی است: EMG وNCV ، (NCV )یا نوار هدایت عصبی، سرعت و شدت انتقال سیگنالهای الکتریکی در عصبها را اندازه گیری میکند. EMG یا نوار عصب عضله، فعالیت الکتریکی عضلات در حالت استراحت و فعالیت را اندازه گیری میکند.

بیشتر بدانید: قیمت نوار گوش در سال 1403

بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران

نوار عصب و عضله معمولاً توسط یک متخصص مغز و اعصاب انجام میشود. برای انجام این تست، پزشک الکترودهایی را روی پوست قرار میدهد که به یک دستگاه متصل هستند. این الکترودها جریان الکتریکی کمی را به عصبها میفرستند و پاسخ آنها را ثبت میکنند. همچنین پزشک ممکن است سوزنهایی را در عضلات فرو کند که به یک اسیلوسکوپ متصل هستند. این سوزنها فعالیت الکتریکی عضلات را ثبت میکنند. این تست ممکن است کمی ناراحت کننده باشد اما معمولاً دردناک نیست

بهترین و مجهزترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران

بهترین و مجهزترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران میتواند بستگی به نیاز و شرایط شما داشته باشد. اما برخی از ویژگیهایی که میتواند یک مرکز را از دیگران متمایز کند، عبارتند از:

داشتن پزشکان متخصص و مجرب در زمینه نوار عصب و عضله پزشک متخصص مغز و اعصاب یا طب فیزیکی و توانبخشی با تجربه در انجام نوار عصب و عضله ، استفاده از تکنسین EMG باتجربه و ماهر

داشتن دستگاه و تجهیزات مدرن و کیفیت بالا برای انجام تست مانند : دستگاه EMG با کیفیت بالا و به روز، الکترودهای باکیفیت و مناسب با نوع عضله و سیستم کامپیوتری برای ثبت و تجزیه و تحلیل نتایج

داشتن محیطی مناسب و آرامشبخش برای بیماران ،دارای بودن فضای تمیز و آرام و اتاق‌های معاینه مجهز و مناسب

داشتن تعرفه های مناسب و قابل قبول

داشتن ارتباط خوب و رسیدگی به نیازها و مشکلات بیماران

ارائه خدمات باکیفیت از قبیل نوبت دهی سریع و آسان و همچنین ارائه نتایج دقیق و قابل اعتماد

بر طبق این ویژگی ها می توان از جمله مراکز نوار عصب و عضله به موارد زیر اشاره نمود:

کلینیک دکتر شبنم رفیع زاده: در این مرکز که در مرزداران واقع می باشد انواع نوار عصب و عضله با کیفیتی بالا انجام میشود.

کلینیک نوار عصب و عضله ویستان در غرب تهران EMG: این کلینیک با ارائه خدمات باکیفیت و تعرفه مناسب، یکی از گزینه‌های مناسب برای انجام نوار عصب و عضله است.

بیشتر بدانید: 3 عامل موثر برهزینه الکترومیوگرافی دست

مرکز نوار عصب و عضله خوب

تست نوار عصب و عضله چگونه انجام می شود؟

تست نوار عصب و عضله یا EMG یک روش تشخیصی است که با اندازه گیری و ثبت فعالیت الکتریکی عصبها و عضلات، میتواند بیماریهای مربوط به آنها را تشخیص دهد. این تست شامل دو بخش اصلی است: NCV و EMG

NCV یا نوار هدایت عصبی، سرعت و شدت انتقال سیگنال های الکتریکی در عصبها را اندازه گیری میکند. در این بخش، پزشک الکترودهایی را روی پوست قرار میدهد که به یک دستگاه متصل هستند. این الکترودها جریان الکتریکی کمی را به عصب ها میفرستند و پاسخ آنها را ثبت میکنند. این تست ممکن است کمی ناراحت کننده باشد اما دردناک نیست.

EMG یا نوار عصب عضله، فعالیت الکتریکی عضلات در حالت استراحت و فعالیت را اندازه گیری میکند. در این بخش، پزشک سوزن هایی را در عضلات فرو کند که به یک اسیلوسکوپ متصل هستند. این سوزنها فعالیت الکتریکی عضلات را ثبت میکنند. این تست ممکن است کمی دردناک باشد اما معمولاً قابل تحمل است.

تست نوار عصب و عضله توسط یک متخصص مغز و اعصاب انجام می شود ، مدت زمان این تست به تعداد عصبها و عضلات مورد بررسی بستگی دارد. این تست میتواند برای تشخیص بیماری هایی مانند سندروم تونل کارپال، اختلالات عضلانی، ای ال اس، میاستنی گراویس و غیره مفید باشد

مراحل تست نوار عصب و عضله

آمادگی لازم قبل از انجام نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله یا EMG یک تست است که فعالیت الکتریکی عصبها و عضلات را اندازه گیری و ثبت میکند. این تست میتواند به تشخیص بیماریهای مربوط به عصبها و عضلات کمک کند . برای انجام این تست، باید آمادگی های لازم را داشته باشید. برخی از این آمادگی ها عبارتند از:

به پزشک خود بگویید که چه بیماریها یا داروهایی دارید. برخی از بیماریها یا داروها ممکن است بر نتیجه تست تاثیر داشته باشند.

حمام کنید یا دوش بگیرید تا چربی از روی پوستتان پاک شود. از استفاده از لوسیون، کرم یا روغن برای پوست خودداری کنید.

از خوردن یا نوشیدن چیزهایی که دارای قند یا کافئین هستند، خودداری کنید. این مواد ممکن است بر فعالیت عصبی یا عضلانی شما تاثیر بگذارند.

از کشیدن سیگار خودداری کنید. سیگار میتواند بر سرعت و شدت انتقال سیگنال های عصبی تاثیر داشته باشد.

قبل از تست، لباسهای راحت و گشاد بپوشید. از پوشیدن جواهرات، ساعت، عینک یا سایر اشیا فلزی خودداری کنید. این اشیا ممکن است با الکترودهایی که برای تست استفاده میشوند، تداخل ایجاد کنند.

اینها فقط برخی از آمادگیهایی هستند که باید قبل از انجام نوار عصب و عضله رعایت کنید. پزشک شما ممکن است دستورالعمل های دیگری را نیز به شما بدهد. از پیروی از این دستورالعمل ها مطمئن شوید تا بهترین نتیجه را از تست بگیرید.

قبل از نوار عصب و عضله چه آمادگی لازم است؟

مراقبت های بعد از انجام تست نوار عصب و عضله

تست نوار عصب و عضله معمولاً بدون درد و سرپایی انجام می شود و نیازی به مراقبت های خاصی بعد از آن نیست. با این حال، برخی از اقدامات احتیاطی وجود دارد که می توانید برای تسریع بهبودی و جلوگیری از عوارض جانبی انجام دهید. از اقدامات احتیاطی می توان موارد زیر را نام برد:

از ناحیه ای که سوزن وارد شده است، مراقبت کنید. ممکن است کمی خونریزی، خارش یا آبچکانی داشته باشید. اگر عفونت یا التهابی در زخم ها مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهیداز دست زدن یا خاراندن محل تست خودداری کنید.

از پماد آنتی بیوتیک موضعی طبق دستور پزشک استفاده کنید.

تا ۲۴ ساعت بعد از تست، از انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش یا بلند کردن اشیاء سنگین خودداری کنید.

به عضلات خود استراحت دهید حرکات تکراری که ممکن است باعث درد یا ناراحتی شود، انجام ندهید.

اگر درد یا ناراحتی دارید، می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

در صورت مشاهده علائمی مانند تب، لرز، قرمزی، تورم یا خونریزی در محل تست، به پزشک خود اطلاع دهید.

از آب گرم یا حمام گرم برای کاهش درد یا راحتی عضلات استفاده کنید. میتوانید از کمپرس گرم یا بطری آب گرم نیز استفاده کنید.

بیشتر بدانید : درباره دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب در تهران

مراقبت های قبل و بعد از انجام نوار عصب

نوار عصب و عضله و طب فیزیکی

نوار عصب و عضله و طب فیزیکی دو رشته پزشکی مرتبط با هم هستند. طب فیزیکی و توانبخشی، رشته ای است که به درمان و بهبودی بیمارانی که دچار اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، مفصلی یا روانی شده اند، میپردازد . نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی (EMG)، روشی تشخیصی است که با اندازه گیری و ثبت فعالیت الکتریکی عصب ها و عضلات، میتواند بیماریهای مربوط به آنها را تشخیص دهد.

نوار عصب و عضله یکی از ابزارهای مهم و مفید طب فیزیکی است. این تست به متخصصان طب فیزیکی کمک میکند تا بتوانند علت، میزان و محل آسیب، اختلال یا ضعف عصبی یا عضلانی را مشخص کنند و راه های درمان و توانبخشی مناسب را انتخاب کنند.

برخی از بیماریهایی که با نوار عصب و عضله قابل تشخیص و درمان هستند، عبارتند از:

سندروم تونل کارپال، که باعث فشار بر عصب مچ دست و ایجاد درد، خواب رفتگی و ضعف در انگشتان میشود.

میاستنی گراویس، که باعث اختلال در ارتباط عصب و عضله و ایجاد ضعف عضلانی میشود

ای ال اس، که باعث آسیب به سلول های حرکتی مغز و نخاع و ایجاد فلج و ضعف عضلانی میشود.

دیستروفی عضلانی، که باعث ضعف و تخریب عضلات میشود.

اینها فقط برخی از مثالهایی از کاربرد نوار عصب و عضله در طب فیزیکی هستند. این تست میتواند در تشخیص و درمان بسیاری از بیماریهای دیگر نیز مفید باشد.

در مرکز تخصصی ویستان در غرب تهران متخصص طب فیزیکی ما  دکتر شهربانو کاظمی می باشند که جهت درمان انواع بیماری ها در خدمت شما عزیزان می باشند.

نوار عصب فیزیکی چیست؟

نوار عصب و عضله و جراحی مغز

نوار عصب و عضله و جراحی مغز دو روش تشخیصی و درمانی هستند که مربوط به بیماریهای مغز و اعصاب هستند. نوار عصب و عضله یا EMG یک تست است که با اندازهگیری و ثبت فعالیت الکتریکی عصبها و عضلات، میتواند بیماریهای مربوط به آنها را تشخیص دهد.

جراحی مغز یک عمل جراحی است که با باز کردن جمجمه توسط پزشک جراح مغز و اعصاب و دسترسی به بافتهای مغزی، میتواند بیماریهایی مانند تومور، خونریزی، آنوریسم، صدمات، عفونت و غیره را درمان کند نوار عصب و عضله و جراحی مغز ممکن است با هم ارتباط داشته باشند. برخی از مواردی که ممکن است نیاز به هر دو روش باشند، عبارتند از:

بیماریهایی که باعث آسیب به سلولهای حرکتی مغز و نخاع میشوند، مانند ای ال اس، که باعث فلج و ضعف عضلانی میشوند. نوار عصب و عضله میتواند در تشخیص این بیماریها کمک کند و جراحی مغز میتواند با انتقال سلولهای بنیادی یا الکترودهای تحریک کننده، به بهبودی بیماران کمک کند.

بیماریهایی که باعث فشار بر عصبها یا ریشه های عصبی میشوند، مانند فتق دیسک، آرتروز ستون فقرات، تومور یا خونریزی، که باعث درد، بیحسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در اندام ها میشوند. نوار عصب و عضله میتواند در تشخیص محل و شدت آسیب کمک کند و جراحی مغز میتواند با رفع فشار از عصب ها یا ریشه های عصبی، به درمان بیماران کمک کند .

بیماریهایی که باعث اختلال در ارتباط عصب و عضله میشوند، مانند میاستنی گراویس، که باعث ضعف عضلانی میشوند. نوار عصب و عضله میتواند در تشخیص این بیماریها کمک کند و جراحی مغز میتواند با برداشتن تیموس یا تزریق پلاسما، به درمان بیماران کمک کند .

این موارد تنها برخی از کاربردهای نوار عصب و عضله در جراحی مغز می باشد . شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با پزشکان متخصص مغز و اعصاب کلینیک تخصصی ویستان در تماس باشید.

نوار عصب در جراحی مغز موثر است؟

نوار عصب و عضله در تشخیص 5 بیماری

نوار عصب و عضله یا EMG با اندازه گیری و ثبت فعالیت الکتریکی عصبها و عضلات، میتواند بیماری های مربوط به آنها را تشخیص دهد. این روش میتواند در تشخیص بسیاری از بیماریهای عصبی، عضلانی و ارتباط بین آنها مفید باشد. برخی از این بیماریها عبارتند از:

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، که باعث آسیب به سلول های حرکتی مغز و نخاع و ایجاد فلج و ضعف عضلانی میشود.

ام اس، که باعث آسیب به پوشش عصبها و ایجاد التهاب، ضعف، بیحسی و اختلالات بینایی میشود .

آلزایمر: بیماری آلزایمر یک بیماری مخرب عصبی است که باعث ایجاد مشکلات در حافظه، فکر کردن، رفتار و اخلاق میشود. این بیماری با افزایش سن بیشتر میشود، اما بخشی از پیری نیست. علت دقیق آلزایمر هنوز شناخته نشده است، اما محققان معتقدند که باعث ایجاد تغییرات غیر طبیعی در بافت مغزی میشود، مانند انباشت پروتئین های آمیلوئید و تائو، که باعث ایجاد گره ها و رشته هایی در میان سلول های مغزی میشوند

امروزه انجام نوار عصب و عضله می تواند به تشخیص این بیماری توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب کمک کند.

دیستروفی عضلانی، این بیماری در ضعف و تخریب عضلات نقش دارد .

تشخیص افسردگی با نوار عصب و عضله : تشخیص افسردگی با نوار عصب و عضله یک روش تشخیصی است که برای بررسی تغییرات الکتریکی مغز در بیماران دچار افسردگی استفاده میشود. این روش میتواند به پزشکان کمک کند تا اثرات درمانهای دارویی یا روان درمانی بر روی فعالیت مغز را ارزیابی کنند. همچنین میتواند نشانگرهای زیستی برای تشخیص افسردگی را شناسایی کند.

تشخیص انواع بیماری با نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله برای چشم

نوار عصب و عضله برای چشم یک آزمایش است که برای اندازهگیری فعالیت عصبی و عضلانی چشم و پلکها استفاده میشود. این آزمایش میتواند در تشخیص بیماریهایی مانند میاستنی گراویس، میوپاتی چشمی، سندرم هورنر، سندرم مارکوس گان و غیره کمک کند.

 روش انجام این آزمایش به این صورت است که الکترودهای کوچکی روی پوست چشم، پلکها و صورت قرار میگیرند و سیگنالهای الکتریکی را ثبت میکنند. سپس بیمار درخواست میشود که به تحریک های مختلفی مانند نور، صدا، حرکت چشم و غیره پاسخ دهد. نتایج این آزمایش میتوانند نشان دهند که عصب چشم و عضلات مربوطه چگونه کار میکنند و آیا اختلالی در آنها وجود دارد یا خیر.

هزینه نوار عصب و عضله چقدر است؟

هزینه نوار عصب و عضله به تعداد اندام و عضله ای که مورد آزمایش قرار می گیرد و نیز نوع بیمه ای که دارید و همچنین مرکزی که انتخاب میکنید بستگی دارد. بر اساس تعرفه مصوب وزارت بهداشت در سال 1402 ، هزینه نوار عصب و عضله برای یک اندام 340 هزار تومان، برای نوار عصب دو اندام 420 هزار تومان، برای سه اندام 490 هزار تومان و برای نوار عصب و عضله چهار اندام 580 هزار تومان بوده است.

البته برخی از مراکز خصوصی ممکن است از این تعرفه کمتر یا بیشتر دریافت کنند برای کسب اطلاعات دقیق از هزینه نوار عصب و عضله به شما پیشنهاد می کنیم که با مشاوران ما در مرکز تخصصی ویستان در غرب تهران در تماس باشید.

هزینه نوار عصب و عضله چقدر است

عوارض جانبی نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله یک آزمایش کم خطر با عوارض نادر است. اما برخی از عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  پنوموتوراکس یا کلاپس ریه در صورت استفاده از الکترود سوزنی در عضلات دیواره قفسه سینه

  درد یا ناراحتی در محل ورود سوزن

این عوارض جانبی معمولاً خفیف و موقت هستند و با مراقبت های مناسب و داروهای مناسب میتوانند کاهش یابند. اما اگر علائمی مانند تب، خونریزی زیاد، تورم، قرمزی، درد شدید یا تنفس مشکل داشتید، باید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید

نوار عصب و عضله با بیمه تکمیلی

بیمه های تکمیلی مختلف، نوار عصب و عضله (EMG) را با شرایط و تعرفه های متفاوتی تحت پوشش قرار می دهند. برای اینکه بدانید آیا بیمه تکمیلی شما هزینه نوار عصب و عضله پوشش می دهد یا نه، باید به موارد زیر توجه کنید:

نوع بیمه تکمیلی:

هر بیمه تکمیلی، لیست خدمات و تعهدات خاص خود را دارد.

برخی از بیمه ها فقط هزینه نوار عصب و عضله در مراکز طرف قرارداد خود را پرداخت می کنند.

برخی دیگر، هزینه این آزمایش را در هر مرکز درمانی (طرف قرارداد یا غیر طرف قرارداد) تا سقف مشخصی پرداخت می کنند.

شرایط و تعرفه های بیمه:

به سقف تعهد بیمه برای نوار عصب و عضله توجه کنید.

به فرانشیز بیمه توجه کنید. فرانشیز، درصدی از هزینه آزمایش است که شما باید خودتان پرداخت کنید.

به تعرفه های مصوب بیمه برای نوار عصب و عضله توجه کنید.

آیا نوار عصب و عضله عوارض دارد؟

مراحل انجام کار:

قبل از انجام تست، با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و از تحت پوشش بودن نوار عصب و عضله توسط بیمه خود مطلع شوید.

در صورت نیاز، از شرکت بیمه خود معرفی نامه دریافت کنید.

به مرکز درمانی مورد نظر خود مراجعه کنید و از آنها بپرسید که آیا با بیمه شما طرف قرارداد هستند یا نه.

در صورت طرف قرارداد بودن، مدارک لازم (معرفی نامه، دفترچه بیمه و …) را به مرکز درمانی ارائه دهید.

پس از انجام تست، مرکز درمانی هزینه آن را به طور مستقیم از بیمه شما دریافت می کند.

در صورت عدم طرف قرارداد بودن مرکز درمانی با بیمه شما، باید هزینه تست را خودتان پرداخت کنید و سپس با ارائه مدارک و فاکتور به شرکت بیمه، درخواست غرامت کنید.

بررسی عوارض عصبی عضلانی نوار عصب و عضله در بارداری

برای بررسی نوار عصب و عضله در بارداری باید بدانید که نوار عصب و عضله یک آزمایش کم خطر و بدون عارضه جانبی است که میتواند در بارداری و نوزادان انجام شود . این آزمایش به پزشک کمک میکند تا اختلالات عصبی و عضلانی را تشخیص دهد. برخی از بیماری هایی که با نوار عصب و عضله قابل تشخیص هستند عبارتند از:

رادیکولوپاتی: فشار یا آسیب به ریشه های عصبی در ستون فقرات

پلینوروپاتی: پلینوروپاتی یک اصطلاح کلی برای بیماریهایی است که باعث آسیب به چندین عصب محیطی در یک سمت یا دو سمت بدن میشوند. این بیماریها میتوانند علل، علائم و درمانهای مختلفی داشته باشند

تاثیر نوار عصب و عضله بر تشخیص بیماری های بارداری

میوپاتی: میوپاتی یک اصطلاح کلی برای بیماریهایی است که باعث آسیب به الیاف عضلانی میشوند و منجر به ضعف و اختلال در عملکرد عضلات میشوند. میوپاتی میتواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، مانند ژنتیک، التهاب، مسمومیت، عفونت، ناهنجاری های متابولیک یا هورمونی و غیره. میوپاتی میتواند بر عضلاتی که به استخوان ها متصل هستندتاثیر بگذارد، همچنین میوپاتی عضلات صاف (که در دیواره روده ها، مثانه، رحم و غیره قرار دارند) و عضلات قلبی (که در دیواره قلب وجود دارند) را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.. علائم میوپاتی ممکن است شامل ضعف عضلانی، گرفتگی، سفتی، اسپاسم، درد، آتروفی، دفورمیتی و تنفس مشکل باشند.

مالتیپل اسکلروزیس: بیماری سیستم اعصاب مرکزی

گیرافتادگی اعصاب محیطی: مانند سندرم تونل کارپ

بیشتر بخوانید: پی آر پی برای درمان مشکلات مو و پوستپی آر پی موی سر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02146291345