تست سرعت هدایت عصبی | هزینه NCS در سال 1402

متخصص تست سرعت هدایت عصبی
90 / 100

تاریخ آخرین آپدیت مارس 15, 2024  توسط مریم فرجی

تست سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی (EMG) چیست؟ الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی آزمایشاتی هستند که فعالیت الکتریکی عضلات و اعصاب را اندازه گیری می کنند. اعصاب سیگنال های الکتریکی ارسال می کنند تا عضلات شما به روش های خاصی واکنش نشان دهند. همانطور که عضلات شما واکنش نشان می دهند، آنها این سیگنال ها را منتشر می کنند، که سپس می توان اندازه گیری کرد.

یک تست EMG به سیگنال های الکتریکی که عضلات شما هنگام استراحت و زمانی که در حال استفاده هستند می پردازد. یک مطالعه هدایت عصبی اندازه گیری می کند که سیگنال های الکتریکی بدن با چه سرعتی و چگونه به اعصاب شما منتقل می شوند.

آزمایش‌های EMG و تست سرعت هدایت عصبی هر دو می‌توانند به شما کمک کنند که آیا اختلالی در عضلات، اعصاب یا هر دو دارید. این آزمایش ها را می توان به صورت جداگانه انجام داد، اما معمولاً همزمان انجام می شوند.

نام های دیگر: مطالعه الکترودیاگنوستیک، تست EMG، الکترومیوگرام، NCS، تست سرعت هدایت عصبی، NCV.

NCV اغلب همراه با EMG برای تشخیص تفاوت بین یک اختلال عصبی و یک اختلال عضلانی استفاده می شود. NCV مشکل عصب را تشخیص می دهد، در حالی که EMG تشخیص می دهد که آیا عضله در پاسخ به محرک عصب به درستی کار می کند یا خیر.

بیماری ها یا شرایطی که ممکن است با NCV بررسی شوند عبارتند از:

سندرم گیلن باره. وضعیتی که در آن سیستم ایمنی بدن به بخشی از سیستم عصبی محیطی حمله می کند. اولین علائم ممکن است شامل ضعف یا احساس سوزن سوزن شدن در پاها باشد.

سندرم تونل کارپال وضعیتی که در آن عصب میانی که از ساعد به سمت دست کشیده می‌شود، توسط تاندون‌ها یا رباط‌های بزرگ شده در مچ دست تحت فشار قرار می‌گیرد یا منقبض می‌شود. این باعث درد و بی حسی در انگشتان می شود.

بیماری شارکو ماری توث. یک بیماری عصبی ارثی که هم بر اعصاب حرکتی و هم بر اعصاب حسی تأثیر می گذارد. باعث ضعف عضلات پا و ساق پا می شود.

بیماری فتق دیسک. این وضعیت زمانی رخ می دهد که غضروف فیبری که اطراف را احاطه کرده است.

بیشتر بدانید: قیمت نوار عصب و عضله و عوامل موثر بر آن

تست NCS طبیعی چیست؟

تست های NCV می توانند سرعت و قدرت سیگنال های عصبی را اندازه گیری کنند. سرعت انتقال عصبی بین 50 تا 60 متر در ثانیه طبیعی در نظر گرفته می شود. یک عصب آسیب دیده ممکن است سیگنال کندتر و ضعیف تری نسبت به یک عصب سالم ارسال کند. حتی اگر فرد آسیب عصبی داشته باشد، ممکن است نتایج طبیعی داشته باشد.

تست سرعت هدایت عصبی چقدر دقیق است؟

برای تشخیص CIPNM احتمالی، NCS موتور پرونئال دارای حساسیت 94% (فاصله اطمینان 95% (CI) 71-100%) و ویژگی 91% (95% فاصله اطمینان (CI 82-96%) بود، NCS حسی سورال دارای حساسیت بود. 100% (95% فاصله اطمینان (CI): 80-100%) و ویژگی 42% (95% فاصله اطمینان (CI): 31-54%)

تست NCV غیر طبیعی چیست؟

نتایج غیرعادی به چه معناست. اغلب، نتایج غیرطبیعی به دلیل آسیب یا تخریب عصبی است، از جمله: آکسونوپاتی (آسیب به بخش طولانی سلول عصبی) بلوک هدایت (تکانه در جایی در طول مسیر عصبی مسدود می شود)

متخصص مغز و اعصاب در تهران

دکتر زهرا زارع بهترین متخصص اعصاب و روان

در مجموعه تخصصی ویستان

انجام نوار عصب و عضله، آزمایش تست سرعت هدایت عصبی

تست سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی

تست سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی برای کمک به تشخیص انواع اختلالات عضلانی و عصبی استفاده می شود. آزمایش EMG کمک می کند تا بفهمید آیا عضلات به سیگنال های عصبی به درستی پاسخ می دهند یا خیر. مطالعات هدایت عصبی به تشخیص آسیب یا بیماری عصبی کمک می کند.

هنگامی که آزمایش‌های EMG و مطالعات هدایت عصبی با هم انجام می‌شوند، به ارائه‌دهندگان کمک می‌کند تا تشخیص دهند علائم شما ناشی از اختلال عضلانی یا مشکل عصبی است.

بیشتر بدانید: نوار عصب و عضله اندام تحتانی و 4 فاکتور کلیدی که باید بدانید

چرا به تست سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی نیاز دارم؟

اگر علائم اختلال عضلانی یا عصبی را دارید ممکن است به این آزمایشات نیاز داشته باشید. این علائم عبارتند از:

ضعف عضلانی

سوزن سوزن شدن یا بی حسی در بازوها، پاها، دست ها، پاها و/یا صورت

گرفتگی عضلات، اسپاسم و/یا پرش

فلج هر ماهیچه

تفسیر تست سرعت هدایت عصبی

در طول آزمایش تست سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

برای آزمایش EMG:

روی یک میز یا تخت می‌نشینید یا دراز می‌کشید.

ارائه دهنده شما پوست روی عضله مورد آزمایش را تمیز می کند.

ارائه دهنده شما یک الکترود سوزنی را در عضله قرار می دهد. الکترود سوزنی سیم خاصی است که جریان الکتریکی ملایمی از آن عبور می کند. هنگام قرار دادن الکترود ممکن است کمی درد یا ناراحتی داشته باشید.

دستگاه در زمانی که عضله شما در حال استراحت است، فعالیت عضلانی را ثبت می کند.

سپس از شما خواسته می شود که عضله را به آرامی و پیوسته سفت (انقباض) کنید. دستگاه این فعالیت را ثبت خواهد کرد.

الکترود ممکن است برای ثبت فعالیت در عضلات مختلف حرکت داده شود.

فعالیت الکتریکی ضبط شده و بر روی یک صفحه ویدئو نشان داده می شود. فعالیت به صورت خطوط مواج و سیخ دار نمایش داده می شود. همچنین ممکن است این فعالیت ضبط شده و به یک بلندگوی صوتی ارسال شود. هنگام انقباض عضله ممکن است صداهای ترکیدن را بشنوید.

تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب

با به روزترین دستگاه ها در مرکز نوار عصب ویستان

برای تست سرعت هدایت عصبی:

روی یک میز یا تخت می‌نشینید یا دراز می‌کشید.

ارائه دهنده شما یک یا چند الکترود را با استفاده از چسب یا خمیر به عصب یا اعصاب خاصی متصل می کند. الکترودها که الکترودهای محرک نامیده می شوند، یک پالس الکتریکی ملایم را ارسال می کنند.

ارائه دهنده شما انواع مختلفی از الکترودها را به ماهیچه یا ماهیچه هایی که توسط آن اعصاب کنترل می شوند وصل می کند. این الکترودها پاسخ به تحریک الکتریکی عصب را ثبت می کنند.

ارائه دهنده شما پالس کوچکی از الکتریسیته را از طریق الکترودهای محرک ارسال می کند تا عصب را برای ارسال سیگنال به عضله تحریک کند.

این ممکن است باعث احساس سوزن سوزن شدن خفیف شود.

ارائه دهنده شما مدت زمانی را که طول می کشد تا عضله شما به سیگنال عصبی پاسخ دهد را ثبت می کند.

سرعت پاسخ را سرعت هدایت می نامند.

اگر هر دو تست سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی را انجام می دهید، ابتدا مطالعه هدایت عصبی انجام می شود.

آیا برای آماده شدن برای آزمایش تست سرعت هدایت عصبی باید کاری انجام دهم؟

اگر پیس میکر یا دفیبریلاتور قلبی دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر یکی از این دستگاه‌ها را دارید، باید قبل از آزمایش اقدامات خاصی انجام دهید.

لباس‌های گشاد و راحت بپوشید که دسترسی آسان به محل آزمایش را امکان‌پذیر می‌سازد یا در صورت نیاز به پوشیدن لباس بیمارستان، می‌توان آن را به راحتی درآورد.

مطمئن شوید که پوستتان تمیز است. یک یا دو روز قبل از آزمایش از لوسیون، کرم یا عطر استفاده نکنید.

هزینه تست سرعت هدایت عصبی

آیا خطراتی برای آزمایش تست سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی وجود دارد؟

ممکن است در طول آزمایش نوار عصب و عضله کمی درد یا گرفتگی احساس کنید. ممکن است در حین مطالعه هدایت عصبی، احساس گزگز داشته باشید، مانند یک شوک الکتریکی خفیف.

این نتایج چه معنی ای می دهد؟ اگر نتایج شما نرمال نبود، می تواند نشان دهنده انواع شرایط مختلف باشد. بسته به اینکه کدام ماهیچه ها یا اعصاب تحت تأثیر قرار می گیرند، ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

سندرم تونل کارپال، وضعیتی که بر اعصاب دست و بازو تأثیر می گذارد. معمولاً جدی نیست، اما می تواند دردناک باشد.

فتق دیسک، شرایطی که زمانی اتفاق می افتد که بخشی از ستون فقرات شما به نام دیسک آسیب دیده باشد. این کار به ستون فقرات فشار وارد می کند و باعث درد و بی حسی می شود

سندرم گیلن باره، یک اختلال خود ایمنی که بر اعصاب تأثیر می گذارد. می تواند منجر به بی حسی، گزگز و فلج شود. اکثر افراد پس از درمان از این اختلال بهبود می یابند

میاستنی گراویس، یک اختلال نادر که باعث خستگی و ضعف عضلانی می شود.

دیستروفی عضلانی، یک بیماری ارثی است که ساختار و عملکرد ماهیچه ها را به طور جدی تحت تاثیر قرار می دهد.

بیماری شارکو ماری توث، یک اختلال ارثی که باعث آسیب عصبی، بیشتر در بازوها و پاها می شود.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) که به نام بیماری لو گهریگ نیز شناخته می شود. این یک اختلال پیشرونده و در نهایت کشنده است که به سلول های عصبی مغز و نخاع شما حمله می کند. این بر تمام ماهیچه هایی که برای حرکت، صحبت کردن، خوردن و تنفس استفاده می کنید تأثیر می گذارد.

تست EMG/NCV

وقتی مشخص نیست که چرا بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد، ضعف یا گرفتگی عضلانی را تجربه می کنید که از بین نمی رود، تست سرعت هدایت عصبی (NCV) و الکترومیوگرافی (EMG) ممکن است مفید باشند. این تست‌های الکتروفیزیولوژیک فعالیت الکتریکی عضلات و اعصاب را اندازه‌گیری می‌کنند تا به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما در تشخیص وضعیت شما و برنامه‌ریزی درمان مربوط به اختلال عملکرد عصبی و/یا عضلانی کمک کنند.

این آزمایشات فقط باید توسط پزشکان آموزش دیده خاص انجام شود. در سنت کلر، آزمایش‌های EMG/NCV توسط یک متخصص دارای گواهی هیئت مدیره در فیزیوتراپی بالینی الکتروفیزیولوژیک انجام می‌شود.

آزمایش شامل دو جزء است و بسته به تعداد اندام‌هایی که در حال آزمایش هستند، حدود 20 تا 90 دقیقه طول می‌کشد. شما می توانید هر یک از فعالیت های عادی خود مانند غذا خوردن، رانندگی و ورزش را قبل از آزمایش انجام دهید. هیچ عوارض جانبی پایداری وجود ندارد. همچنین می توانید پس از انجام آزمایشات فعالیت های عادی خود را انجام دهید. در صورت تمایل، می توانید خودتان را به قرار ملاقات و برگشت برسانید.

الکترومیوگرافی (EMG) و تست سرعت هدایت عصبی (NCV) تست های تشخیصی الکتریکی هستند که فعالیت الکتریکی عضلات و اعصاب را اندازه گیری می کنند. این آزمایشات می تواند بخش مهمی از ارزیابی پزشکی بیماران ستون فقرات باشد. علاوه بر کمردرد و گردن، برخی از بیماران مبتلا به مشکلات ستون فقرات علائم غیر قابل توضیح، بی‌حسی یا گزگز، اسپاسم عضلانی یا ضعف در اندام‌ها، مانند یک یا هر دو دست یا پا را گزارش می‌کنند.

الکترومیوگرافی و تست سرعت هدایت عصبی به تعیین اینکه آیا عضلات، اعصاب یا هر دو درگیر هستند کمک می کند. این تست ها را می توان به طور جداگانه اجرا کرد، اما معمولاً به طور همزمان اجرا می شوند. این روش‌ها را می‌توان به‌عنوان مطالعه الکترودیاگنوستیک، تست EMG، الکترومیوگرام، NCS، سرعت هدایت عصبی یا NCV نیز نامید.

در مدیریت درد مداخله ای هیوستون بزرگ و ویکتوریا بزرگ، الکترومیوگرافی (EMG) و سرعت هدایت عصبی (NCV) را برای تشخیص و شروع درمان بیماری های شما ارائه می دهیم. امروز یک قرار ملاقات بگذارید.

مطالعات تست سرعت هدایت عصبی (NCS)

در طول تست سرعت هدایت عصبی، یک جریان الکتریکی کوچک به عصب اعمال می شود که ممکن است باعث علائم شما شود. این جریان باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن سریع و خفیف می شود. NCSها نشان می‌دهند که سیگنال‌های الکتریکی بدن چقدر به عصب می‌رسند تا آسیب یا اختلال عملکرد عصبی را آشکار کنند. ممکن است چندین اعصاب نیاز به آزمایش داشته باشند.

NCS

الکترومیوگرافی سوزنی (EMG)

برای این بخش از معاینه، یک سوزن کوچک و نازک به چندین ماهیچه وارد می شود تا فعالیت الکتریکی عضلات شما را در حالت استراحت و در هنگام انقباض ثبت کند. این جزء آزمایش ممکن است ناراحت‌کننده‌تر باشد، زیرا ممکن است هنگام وارد کردن سوزن، درد کمی را تجربه کنید. فیزیوتراپ فقط عضلات لازم را برای تصمیم گیری در مورد مشکل بررسی می کند.

تست سرعت هدایت عصبی (NCV) آزمایشی است که معمولا برای ارزیابی عملکرد، به ویژه توانایی هدایت الکتریکی اعصاب حرکتی و حسی بدن انسان انجام می شود. سرعت هدایت عصبی (NCV) اندازه گیری رایجی است که در طول این آزمایش انجام می شود. سرعت هدایت عصبی (NCV) آزمایشی برای مشاهده سرعت حرکت سیگنال های الکتریکی از طریق یک عصب است.

در صورت آسیب به بازو یا پا، این اعصاب ممکن است آسیب ببینند و ظرفیت آنها برای حمل سیگنال های الکتریکی کاهش یابد. در بیمارانی که الکل زیاد مصرف می‌کنند یا بیماران دیابتی، این اعصاب خیلی سریع‌تر پیر می‌شوند و عملکرد آن‌ها کمتر می‌شود که باعث بی‌حسی یا گزگز در انگشتان دست یا پا می‌شود.

در طول تست سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی، عصب تحریک می شود، معمولاً با تکه های الکترود سطحی متصل به پوست. دو الکترود روی پوست روی عصب قرار می گیرد. یک الکترود با یک تکانه الکتریکی بسیار خفیف عصب را تحریک می کند و الکترود دیگر آن را ثبت می کند. فعالیت الکتریکی حاصل توسط الکترود دیگری ثبت می شود. این برای هر عصب مورد آزمایش تکرار می شود.

سپس سرعت هدایت عصبی (سرعت) با اندازه گیری فاصله بین الکترودها و زمان لازم برای حرکت تکانه های الکتریکی بین الکترودها محاسبه می شود.

اقدامات قبل از انجام تست سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی

برای تست سرعت هدایت عصبی از شما خواسته می شود که یک فرم رضایت نامه را امضا کنید که به شما اجازه انجام این روش را می دهد. فرم را با دقت بخوانید و اگر چیزی واضح نیست سوال بپرسید.

به طور کلی، قبل از عمل نیازی به ناشتا بودن یا آرام بخشی نیست. دمای طبیعی بدن باید قبل و در طول عمل حفظ شود، زیرا دمای پایین بدن هدایت عصبی را کند می کند. پزشک خود را از تمام داروها (تجویز شده و بدون نسخه) و مکمل های گیاهی که مصرف می کنید مطلع کنید.

همچنین در صورت داشتن دفیبریلاتور یا ضربان ساز قلب به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است لازم باشد اقدامات احتیاطی انجام شود. چند روز قبل از انجام عمل، استفاده از لوسیون ها یا روغن ها را روی پوست خود متوقف کنید.

در طول تست سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی، هنگامی که ضربه الکتریکی به الکترود داده می شود، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن خفیف الکتریکی داشته باشید. بسته به اینکه محرک چقدر قوی باشد، آن را به درجات مختلفی احساس خواهید کرد و ممکن است کمی ناراحت کننده باشد. پس از پایان آزمایش نباید دردی احساس کنید.

این آزمایش معمولا توسط یک تکنسین انجام می شود و گزارشات توسط یک متخصص مغز و اعصاب تجزیه و تحلیل می شود. اکثر مراکز تشخیصی معمولاً به دلیل در دسترس نبودن متخصص مغز و اعصاب، امکان تست NCV را ندارند. برای اطلاع از در دسترس بودن آزمایش و هزینه ها، بهتر است با یک مرکز تشخیص تماس بگیرید.

سرعت انتقال سیگنال های الکتریکی از طریق اعصاب محیطی را اندازه گیری می کند. اعصاب محیطی به شما در کنترل ماهیچه ها و تجربه حواس کمک می کند. آنها در امتداد نخاع شما، خارج از مغز شما قرار دارند. سیگنال های الکتریکی به سرعت و با قدرت بالاتری در اعصاب سالم طبیعی نسبت به اعصاب آسیب دیده حرکت می کنند. آزمایشات NCV به شناسایی هر گونه اختلال عصبی و آسیب به غلاف میلین و رشته های عصبی کمک می کند.

EMG در مقابل NCV

تفاوت بین تست سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی چیست؟آزمایش EMG کمک می کند تا بفهمید آیا عضلات به سیگنال های عصبی به درستی پاسخ می دهند یا خیر. مطالعات هدایت عصبی به تشخیص آسیب یا بیماری عصبی کمک می کند. هنگامی که آزمایش‌های EMG و مطالعات هدایت عصبی با هم انجام می‌شوند، به ارائه‌دهندگان کمک می‌کند تا تشخیص دهند علائم شما ناشی از اختلال عضلانی یا مشکل عصبی است.

NCV اغلب همراه با EMG برای تشخیص تفاوت بین یک اختلال عصبی و یک اختلال عضلانی استفاده می شود. NCV مشکل عصب را تشخیص می دهد، در حالی که EMG تشخیص می دهد که آیا عضله در پاسخ به محرک عصب به درستی کار می کند یا خیر.

مقالات مرتبط:

نوار عصب و عضله پا

عروق مغزی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02146291345