بیماری های مغز و اعصاب

تاریخ آخرین آپدیت جولای 12, 2023  توسط سمانه شفیعی

بیماری های مغز و اعصاب: اختلال عصبی عملکردی – یک اصطلاح جدیدتر و گسترده‌تر که شامل آنچه که برخی افراد آن را اختلال تبدیلی می‌نامند – دارای علائم سیستم عصبی (عصبی) است که با یک بیماری عصبی یا سایر شرایط پزشکی قابل توضیح نیستند. با این حال، علائم واقعی هستند و باعث ناراحتی یا مشکلات قابل توجهی در عملکرد می شوند.

علائم و نشانه ها بسته به نوع اختلال عملکردی عصبی متفاوت است و ممکن است شامل الگوهای خاصی باشد. به طور معمول، این اختلال بر حرکات یا حواس شما تأثیر می گذارد، مانند توانایی راه رفتن، بلع، دیدن یا شنیدن. علائم می توانند از نظر شدت متفاوت باشند و ممکن است بیایند و بروند یا پایدار باشند. با این حال، شما نمی توانید عمداً علائم خود را تولید یا کنترل کنید.

علت اختلال عصبی عملکردی ناشناخته است. این بیماری ممکن است در اثر یک اختلال عصبی یا واکنش به استرس یا ضربه روحی یا جسمی ایجاد شود، اما همیشه اینطور نیست. اختلال عصبی عملکردی به جای آسیب به ساختار مغز (مانند سکته، مولتیپل اسکلروزیس، عفونت یا آسیب) به نحوه عملکرد مغز مربوط می شود.

تشخیص و درمان به موقع بیماری های مغز و اعصاب، به ویژه آموزش در مورد این بیماری، می تواند به بهبودی کمک کند.

مجموعه تخصصی ویستان:

ارائه دهنده خدمات نوار عصب و عضله در تهان

توسط متخصصین مغز و اعصاب

آدرس مرکز نوار عصب و عضله و متخصص نوار مغز در تهران :آدرس کلینیک مرزداران: اتوبان اشرفی اصفهانی – بر بلوار مرزداران – بعد از خیابان رضایی نژاد و بهار- پلاک ۱۸۴- ساختمان ایمان – طبقه همکف شرقی(پشت دارو خانه دکتر ختمی)

علائم بیماری های مغز و اعصاب

علائم و نشانه های اختلال عصبی عملکردی بسته به نوع علائم عصبی عملکردی ممکن است متفاوت باشد، و به اندازه کافی مهم هستند که باعث اختلال شوند و نیاز به ارزیابی پزشکی داشته باشند. علائم می تواند بر حرکت بدن و عملکرد و حواس تأثیر بگذارد.

علائم و نشانه هایی که بر حرکت و عملکرد بدن تأثیر می گذارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضعف یا فلج

حرکت غیر طبیعی، مانند لرزش یا مشکل در راه رفتن

از دست دادن تعادل

مشکل در بلع یا احساس “یک توده در گلو”

تشنج یا دوره های لرزش و از دست دادن آشکار هوشیاری (تشنج غیرصرعی)

اپیزودهای عدم پاسخگویی

علائم و نشانه هایی که بر حواس تأثیر می گذارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بی حسی یا از دست دادن حس لامسه

مشکلات گفتاری، مانند ناتوانی در صحبت کردن یا تکلم

مشکلات بینایی، مانند دوبینی یا کوری

مشکلات شنوایی یا ناشنوایی

مشکلات شناختی شامل حافظه و تمرکز

بیماری های مغز و اعصاب

اختلالات عصبی چیست؟

اختلالات عصبی بیماری های مغز و اعصاب در سیستم عصبی مرکزی و محیطی – مغز، نخاع، اعصاب جمجمه ای و محیطی، سیستم عصبی خودمختار، ریشه های عصبی، صفحه عصبی عضلانی و ماهیچه ها هستند.

بیش از ششصد انواع بیماری های مغز و اعصاب دارد. رایج ترین آنها عبارتند از:

بیماری های ناشی از ژن های معیوب، مانند دیستروفی عضلانی یا بیماری هانتینگتون

بیماری های دژنراتیو مانند آلزایمر یا پارکینسون

بیماری های رگ های خونی که مغز را تامین می کنند، مانند سکته مغزی

مشکلات در رشد سیستم عصبی، مانند اسپینا بیفیدا

آسیب مغزی یا نخاعی

اختلالات تشنجی مانند صرع

تومورهای مغزی

عفونت ها مانند مننژیت

پیش آگهی بیماری: پیش آگهی یک اختلال عصبی بسته به بیماری خاص می تواند به طور قابل توجهی تغییر کند. در مورد بیماری های دژنراتیو سیستم عصبی مانند آلزایمر، ممکن است به مرور زمان کاملاً شدید شوند و در نهایت زندگی بیمار را به خطر بیندازند. برخی از بیماری های ژنتیکی نیز پیشرونده هستند، اما اگر بیماری های مغز و اعصاب در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، اغلب به طور موثر درمان می شوند.

در مورد اختلالات تشنجی مانند صرع، پیش آگهی معمولا بهتر است. یک بیمار مبتلا به صرع به طور کلی می تواند علائم خود را از طریق درمان مدیریت کند، اگرچه ممکن است چندین سال طول بکشد.

برخی از اشکال آسیب مغزی یا ستون فقرات، مانند بیماری های قلبی عروقی مانند سکته مغزی، تهدید کننده زندگی هستند. تومور مغزی گاهی اوقات می تواند خوش خیم باشد، اما اگر سرطانی باشد نیاز به درمان به موقع برای بهبود شانس زنده ماندن دارد.

متخصص بیماری مغزی

چه زمانی باید به پزشک برای درمان بیماری های مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

برای علائم و نشانه هایی که شما را نگران می کند یا با توانایی عملکرد شما تداخل می کند، به دنبال مراقبت پزشکی باشید. اگر علت زمینه ای یک بیماری عصبی یا بیماری دیگری باشد، تشخیص و درمان سریع ممکن است مهم باشد. اگر تشخیص اختلال عصبی عملکردی باشد، درمان ممکن است علائم را بهبود بخشد و به جلوگیری از مشکلات بعدی کمک کند

علائم بیماری های مغز و اعصاب چیست؟

اختلالات عصبی می توانند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کنند، از جمله:

سردرد

بی حسی یا از دست دادن قدرت در اندام

سرگیجه

غش و از دست دادن هوشیاری

مشکلات حافظه

مشکلات شناختی

مشکلات گفتاری

مشکلات بینایی

لرزش، اسپاسم و انقباضات غیر ارادی

آزمایشات پزشکی برای بیماری های مغز و اعصاب

آزمایشات پزشکی بسته به تأثیری که بیمار دارد ممکن است متفاوت باشد. تست‌های متعددی برای ارزیابی وضعیت سیستم عصبی وجود دارد که بسته به آنچه که فرد می‌خواهد بررسی کند، مفیدتر هستند. موارد زیر باید برجسته شوند:

الکتروانسفالوگرام: به ویژه در تومورهای مغزی یا التهاب مغز یا نخاع مفید است.

آنژیوگرافی مغزی: برای تعیین محل بی نظمی عروقی در مغز استفاده می شود. آنها می توانند انسداد در رگ های خونی یا سکته مغزی باشند.

توموگرافی کامپیوتری: در تشخیص صرع، تومورها یا کیست های مغزی، آسیب مغزی در اثر آسیب و غیره بسیار موثر است.

رزونانس مغناطیسی: جزئیات اندام ها، بافت ها، اعصاب و استخوان ها را به پزشک نشان می دهد.

پونکسیون کمری: برای گرفتن نمونه مایع مغزی نخاعی و در نتیجه بررسی وجود خونریزی یا خونریزی مغزی.

بیماری مغزی

آیا می توان از اختلالات عصبی پیشگیری کرد؟

در بسیاری از موارد، پیشگیری از اختلالات عصبی دشوار است، به خصوص زمانی که به دلیل عوامل ارثی باشد. با این حال، تعدادی از تغییرات سبک زندگی وجود دارد که می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد و تصور می شود که خطر ابتلا به زوال عقل را در آینده کاهش دهد:

تمرینات بدنی را به طور منظم انجام دهید

با همگام شدن با خانواده و دوستان و درگیر شدن در جامعه محلی خود از انزوای اجتماعی اجتناب کنید

از مصرف الکل، تنباکو و مواد مخدر غیرقانونی خودداری کنید

خواب خوب شبانه (6 تا 8 ساعت در روز)

یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات حفظ کنید

با استفاده از محافظت لازم در جاده یا هنگام انجام ورزش های شدید از آسیب های مغزی جلوگیری کنید

اجتناب از عوامل خطر پزشکی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، استرس، خستگی، چاقی یا دیابت

درمان اختلالات و بیماری های مغز و اعصاب

درمان های متعددی برای اختلالات عصبی وجود دارد که بسته به شرایط می تواند متفاوت باشد. به طور معمول، درمان اصلی شامل توانبخشی عصبی است که هدف آن بازیابی، به حداقل رساندن یا جبران نقص های عملکردی است که ممکن است بیمار داشته باشد، اما انتظارات واقع بینانه ای را در مورد آنچه ممکن است تعیین کند.

در برخی موارد می توان برخی علائم را با دارو یا جراحی کاهش داد. به طور کلی، هدف از درمان، بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به یک اختلال عصبی است، به طوری که آنها می توانند بیشترین استقلال ممکن را داشته باشند. در تمام اختلالات عصبی، تشخیص زودهنگام امری حیاتی است تا متخصص بتواند در هر مورد مناسب ترین درمان را ایجاد کند.

شدیدترین اختلال و بیماری های مغز و اعصاب چیست؟

البته، این می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما سکته مغزی به طور کلی به دلیل ماهیت رایج این بیماری و ناتوانی های شدیدی که می تواند ایجاد کند، شدیدترین اختلال عصبی در نظر گرفته می شود.

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که اکسیژن رسانی به مغز قطع شود. این می تواند تهدید کننده زندگی باشد، اما همچنین می تواند منجر به ناتوانی های شدید شود که می تواند عملکردهای شناختی بیمار را محدود کند. این می تواند تأثیر روانی منفی نیز داشته باشد.

علل: علت دقیق اختلال عصبی عملکردی ناشناخته است. نظریه‌های مربوط به آنچه در مغز اتفاق می‌افتد و منجر به علائم می‌شود، پیچیده هستند و مکانیسم‌های متعددی را شامل می‌شوند که بسته به نوع علائم عصبی عملکردی ممکن است متفاوت باشند.

اساساً بخش‌هایی از مغز که عملکرد ماهیچه‌ها و حواس شما را کنترل می‌کنند ممکن است درگیر شوند، حتی اگر هیچ بیماری یا ناهنجاری وجود نداشته باشد.

علائم اختلال عصبی عملکردی ممکن است به طور ناگهانی پس از یک رویداد استرس زا، یا با ضربه روحی یا جسمی ظاهر شود. سایر محرک ها ممکن است شامل تغییرات یا اختلالاتی در نحوه عملکرد مغز در سطح ساختاری، سلولی یا متابولیک باشد. اما محرک علائم همیشه قابل شناسایی نیست.

آیا بیماری های مغز و اعصاب با افزایش سن بیشتر می شوند؟

اختلالات عصبی در افراد بالای شصت و پنج سال شایع تر است. نمونه هایی از این اختلالات عبارتند از:

آلزایمر

پارکینسون

سکته مغزی

دیستروفی عضلانی

نوروپاتی

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به اختلال عصبی عملکردی را افزایش دهند عبارتند از:

داشتن یک بیماری یا اختلال عصبی مانند صرع، میگرن یا اختلال حرکتی

استرس قابل توجه اخیر یا ضربه روحی یا جسمی

داشتن یک وضعیت سلامت روان، مانند اختلال خلقی یا اضطراب، اختلال تجزیه ای یا اختلالات شخصیتی خاص

داشتن یکی از اعضای خانواده با بیماری یا علائم عصبی

داشتن سابقه سوء استفاده فیزیکی یا جنسی یا بی توجهی در دوران کودکی

زنان ممکن است بیشتر از مردان در معرض ابتلا به اختلال عصبی عملکردی باشند.

عوارض بیماری های مغز و اعصاب

برخی از علائم اختلال عصبی عملکردی، به ویژه اگر درمان نشود، می تواند منجر به ناتوانی قابل توجه و کیفیت پایین زندگی شود، مشابه مشکلات ناشی از شرایط پزشکی یا بیماری.

اختلال عصبی عملکردی ممکن است با درد و اختلالات اضطرابی همراه باشد، از جمله:

اختلال هراس

افسردگی