الکتروانسفالوگرام یا eeg چیست؟

الکتروانسفالوگرام یا eeg
87 / 100

تاریخ آخرین آپدیت جولای 23, 2023  توسط

دکتر شبنم رفیع زاده نورولوژیست خوب در غرب تهران می گوید: الکتروانسفالوگرام یا eeg مطالعه ای در مورد عملکرد مغز است که فعالیت الکتریکی مغز را در یک وضعیت پایه و با روش های فعال سازی، مانند هیپرونتیلاسیون و تحریک عکس، جمع آوری می کند. همچنین ضبط در هنگام خواب راحت است.سیگنال الکتریکی جمع آوری شده تقویت شده و به شکل خطوط نشان داده می شود و فعالیت نواحی مختلف مغز را در طول زمان تفسیر می کند. بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران برای تفسیر نوار مغزی در خدمت شماست.

الگوهای طبیعی و الگوهای غیرعادی وجود دارد که فرد را به جراحات یا بیماری های مغزی مشخص مشکوک می کند.بنابراین، این یک وسیله برای تشخیص عملکردی بیماری های مغزی مکمل سایر مطالعات، به ویژه مطالعات رادیولوژیکی (TAC، رزونانس مغناطیسی) است.علاوه بر سوابق معمول، نوار مغزی 24 ساعته یا مطالعات الکتروانسفالوگرافی و ویدئویی به مدت 1-6 روز انجام می شود.در این موارد، تکنیک مشابه است، اما به همکاری بیشتر بیمار نیاز است، زیرا او باید در تمام مدت مطالعه تحت کنترل باشد.

آیا به کمک ما نیاز دارید؟

متخصص مغز و اعصاب در تهران

با ما تماس بگیرید: ۰۲۱۴۴۹۲۷۱۹۷

چه زمانی الکتروانسفالوگرام یا eeg انجام می شود؟

دکتر مغز و اعصاب خوب تهران می گوید: EEG برای مشاهده عملکرد الکتریکی مغز عمل می کند. دانستن طبیعی بودن یا نبودن آن در بیماران مبتلا به تغییر عملکردهای مغزی، چه به صورت مداوم و چه به صورت اپیزودیک، جالب است.

این می تواند تغییرات کل مغز یا برخی از مناطق را تشخیص دهد. مشاهده تغییرات در ضایعات (تومورها، خونریزی‌ها، آنسفالیت، تروماتیسم و ​​غیره) و ضایعات منتشر (سمی، متابولیک، عفونی و غیره) مفید است. از این روش برای تشخیص تومورهای بدخیم مغزی استفاده می شود.

انجام EEG در بیمارانی که علائم یا شکایات آنها بدتر شدن سطح هوشیاری (خواب‌آلودگی، بی‌حسی، کما)، از دست دادن توانایی‌های ذهنی (از دست دادن حافظه، زوال عقل) یا دوره‌هایی که نشان‌دهنده تشنج‌های صرعی است (صرع بیماری است که در آن مغز تکانه های الکتریکی را تخلیه می کند و به طور ناگهانی تشنج ایجاد می کند).

گاهی متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد ممکن است از متخصص طب فیزیکی خوب در تهران برای درمان مشکلات و بیماری های مغزی پس از تفسیر نوار مغزی کمک بگیرد.

الکتروانسفالوگرام یا eeg چیست؟

الکتروانسفالوگرام یا eeg چگونه انجام می شود؟

به گفته بهترین متخصص مغز و اعصاب غرب تهران هنگامی که الکترودها روی بیمار قرار می گیرند (با یک کلاه لاستیکی یا پلاستیکی یا با الکترودهایی که به صورت جداگانه متصل شده اند) او روی صندلی راحتی می نشیند و ثبت فعالیت مغز آغاز می شود. این باید در حالت استراحت، با چشمان بسته و باز، و در مانورهای فعال سازی مانند هایپرونتیلاسیون (تنفس عمیق) به مدت 3 دقیقه و تحریک با نور فلاش در فرکانس های مختلف ثبت شود.

پس از پایان آزمایش، الکترودها توسط متخصص نوار مغزی تهران برداشته می شوند و بیمار می تواند به فعالیت های عادی خود ادامه دهد. ممکن است مقداری خمیر در مو یا اثری از فشار الکترودها روی پوست باقی بماند. هر دو مشکل حداقل هستند و در چند دقیقه، هنگام شانه کردن و به طور کامل هنگام شستشوی سر حل می شوند.

گاهی اوقات شما باید بعد از کم خوابی در شب قبل به EEG مراجعه کنید، می توانید در صورت جستجوی برخی از ناهنجاری هایی که ناشی از کمبود خواب است، از پزشک درخواست کنید. الکتروانسفالوگرام یا eeg معمولاً 15-25 دقیقه طول می کشد.فقط در بیماران مبتلا به آلرژی به موادی که به پوست سر متصل می شوند (خمیر رسانا، الکترودهای فلزی، کلاه ایمنی پلاستیکی یا لاستیکی) که بسیار نادر است، نمی توان آن را ساخت.

الکتروانسفالوگرام (EEG) رکوردی از نوسانات پتانسیل الکتریکی مغز است که از 20 تا 256 الکترود متصل به پوست سر انسان همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، ثبت شده است.سیگنال های ضبط شده به یک سیستم EEG متشکل از تقویت کننده ها، فیلترها و نمودار کاغذی یا مانیتور کامپیوتر منتقل می شوند. اولین ضبط EEG انسانی توسط هانس برگر روانپزشک آلمانی در سال 1924 انجام شد.

سوژه های برگر (معمولاً فرزندان او) هنگام بسته شدن چشم ها و هنگام انجام محاسبات ذهنی، تغییرات قوی را نشان دادند. جامعه علمی در ابتدا کاملاً مشکوک بود که این سیگنال‌های پوست سر از بافت مغز منشا می‌گیرند، اما تا سال 1934 منشا مغزی آنها مشخص شده بود.

بری خواندن درباره نوار عصب و عضله پا کلیک کنید

الکتروانسفالوگرام یا eeg چرا انجام می شود؟

الکتروانسفالوگرام یا eeg ممکن است برای موارد زیر انجام شود:

صرع را بررسی کنید و ببینید چه نوع تشنجی رخ می دهد. الکتروانسفالوگرام یا eeg مفیدترین و مهم ترین آزمایش برای بررسی اینکه آیا فردی مبتلا به صرع است یا خیر.

مشکلات مربوط به از دست دادن هوشیاری یا زوال عقل را بررسی کنید.

به یافتن شانس بهتر شدن فرد پس از تغییر در هوشیاری کمک کنید.

دریابید که آیا فردی که در کما است دچار مرگ مغزی شده است یا خیر.

اختلالات خواب، مانند نارکولپسی را مطالعه کنید.

در زمانی که فرد برای جراحی مغز بیهوشی عمومی می گیرد، فعالیت مغز را تماشا کنید.

کمک کنید تا متوجه شوید که آیا یک فرد مشکل جسمی یا سلامت روانی دارد. مشکلات جسمی شامل مشکلاتی در مغز، نخاع یا سیستم عصبی است.

تمام داروها و محصولات بهداشتی طبیعی را که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید. برخی ممکن است خطر بروز مشکلات را در طول آزمایش شما افزایش دهند. پزشک به شما خواهد گفت که آیا باید قبل از انجام آزمایش مصرف هر یک از آنها را متوقف کنید و چه زود آن را انجام دهید.

12 ساعت قبل از انجام آزمایش از خوردن یا نوشیدن چیزی که کافئین در آن وجود دارد خودداری کنید. این شامل کولا، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات است.

شامپو موهای خود را بشویید و شب قبل یا صبح روز آزمایش با آب شفاف بشویید. بعد از شستن موها از نرم کننده یا روغن مو استفاده نکنید.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که شب قبل از آزمایش نخوابید یا فقط حدود 4 یا 5 ساعت بخوابید. این به این دلیل است که برخی از انواع فعالیت های مغزی را فقط در صورت خواب می توان مشاهده کرد. اگر پزشک از شما می خواهد که کمتر از حد معمول بخوابید، برنامه ریزی کنید که از کسی بخواهید که شما را به سمت آزمایش و برگرداندن آن براند.

تست سرعت هدایت عصبی | هزینه NCS در سال 1402

الکتروانسفالوگرام یا eeg

الکتروانسفالوگرام یا eeg چگونه انجام می شود؟

EEG ممکن است در بیمارستان یا در مطب پزشک انجام شود. یک تکنسین الکتروانسفالوگرام یا eeg این آزمایش را انجام می دهد. پرونده EEG توسط یک پزشک که برای تشخیص و درمان مشکلاتی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد (متخصص مغز و اعصاب) آموزش دیده خوانده می شود.

در طول الکتروانسفالوگرام یا eeg از شما خواسته می شود که به پشت روی تخت یا میز دراز بکشید. یا ممکن است با چشمان بسته روی صندلی بنشینید. تکنسین EEG چندین دیسک فلزی تخت (الکترود) را به نقاط مختلف سر شما متصل می کند.

از یک خمیر چسبنده برای نگه داشتن آنها در جای خود استفاده می شود. به جای الکترودهای جداگانه، می توانید یک کلاه با چندین الکترود ثابت بپوشید. در موارد نادر، الکترودها ممکن است با سوزن های ریز به پوست سر متصل شوند.

الکترودها با سیم به کامپیوتری متصل می شوند که فعالیت الکتریکی مغز را ثبت می کند. یک ماشین می تواند فعالیت را به صورت یک سری خطوط موج دار روی یک تکه کاغذ نشان دهد. یا ممکن است فعالیت به صورت تصویری بر روی صفحه کامپیوتر نشان داده شود.

در حین ضبط باید با چشمان بسته دراز بکشید. تکنسین شما را مستقیماً یا از طریق پنجره در طول آزمایش تماشا می کند. ضبط ممکن است هر از گاهی متوقف شود. این به شما این امکان را می دهد که کشش دهید و موقعیت خود را تغییر دهید.

ممکن است تکنسین از شما بخواهد در طول آزمایش کارهای مختلفی انجام دهید تا ببیند مغز شما در آن زمان چه فعالیتی انجام می دهد. ممکن است از شما خواسته شود که نفس عمیق و سریع بکشید (هیپرونتیله). در بیشتر موارد، 20 نفس در دقیقه به مدت 3 دقیقه خواهید کشید.

ممکن است از شما خواسته شود به یک نور درخشان و چشمک زن به نام بارق نگاه کنید. ممکن است از شما خواسته شود که بخوابید. اگر نمی توانید بخوابید، ممکن است یک آرام بخش برای کمک به خواب مصرف کنید. اگر الکتروانسفالوگرام یا eeg برای بررسی مشکل خواب انجام شود، ممکن است فعالیت الکتریکی مغز شما در تمام طول شب ثبت شود.

تشخیص بیماری های مغزی با نوار مغز توسط متخصص مغز و اعصاب

الکتروانسفالوگرام یا eeg چقدر طول می کشد؟

آزمایش الکتروانسفالوگرام یا eeg حدود 1 تا 2 ساعت طول خواهد کشید. در طول الکتروانسفالوگرام یا eeg هیچ دردی وجود ندارد اگر از الکترودهای سوزنی استفاده می شود (که نادر است)، هنگامی که هر الکترود داخل آن قرار می گیرد، یک خراش کوتاه و تیز احساس خواهید کرد. این احساس به نوعی شبیه کندن مو خواهد بود. اگر الکترودها در بینی شما قرار داده شوند، ممکن است غلغلک دهند.

اگر از شما خواسته شود سریع نفس بکشید، ممکن است احساس سبکی سر داشته باشید یا در انگشتان خود کمی بی حسی داشته باشید. این طبیعی است. چند دقیقه پس از شروع مجدد تنفس طبیعی، از بین می رود.

بهترین جراح مغز و اعصاب بیمارستان میلاد در سال ۱۴۰۲

خطرات الکتروانسفالوگرام یا eeg

الکتروانسفالوگرام یا eeg یک آزمایش بسیار ایمن است. فعالیت الکتریکی مغز شما ثبت می شود. اما هیچ جریان الکتریکی به بدن شما وارد نمی شود. EEG با الکتروشوک (شوک الکتریکی) یکسان نیست.

اگر یک اختلال تشنجی مانند صرع دارید، چراغ های چشمک زن ممکن است باعث تشنج شود. یا اگر هیپرونتیله کنید ممکن است تشنج رخ دهد. اگر این اتفاق بیفتد، تکنسین برای مراقبت از شما در طول تشنج آموزش دیده است.

نتایج الکتروانسفالوگرام یا eeg

نتایج آزمایش الکتروانسفالوگرام یا eeg در همان روز یا روز بعد آماده است. انواع مختلفی از امواج مغزی وجود دارد. امواج آلفا فقط زمانی وجود دارند که بیدار با چشمان بسته هستید اما از نظر ذهنی هوشیار هستید. امواج آلفا زمانی که چشمان شما باز است یا تمرکز می کنید از بین می روند. امواج بتا معمولاً هنگامی که هوشیار هستید یا دوزهای بالایی از داروهای خاص مانند بنزودیازپین ها را مصرف می کنید، پیدا می شوند.

امواج دلتا به طور معمول فقط در کودکان خردسال و در افرادی که در خواب هستند دیده می شود. امواج تتا به طور معمول فقط در کودکان خردسال و در افرادی که در خواب هستند دیده می شود.

در طول الکتروانسفالوگرام یا eeg چه اتفاقی می افتد؟

در طول الکتروانسفالوگرام یا eeg ، شما روی میز یا تخت معاینه دراز می کشید در حالی که حدود 20 الکترود به پوست سر شما متصل است. از شما خواسته می شود که آرام باشید و ابتدا با چشمان باز و سپس با چشمان بسته دراز بکشید. ممکن است از شما خواسته شود عمیق و سریع نفس بکشید یا به نور چشمک زن خیره شوید — هر دوی این فعالیت ها باعث ایجاد تغییراتی در الگوهای امواج مغزی می شوند.

اگر مستعد تشنج هستید، به ندرت ممکن است در طول آزمایش دچار تشنج شوید. اگر در حال بررسی برای اختلال خواب هستید، EEG ممکن است به طور مداوم در طول شب در حالی که شما خواب هستید انجام شود. به چنین ضبطی که ممکن است شامل ارزیابی سایر عملکردهای بدن در طول خواب، مانند تنفس و نبض باشد، پلی سومنوگرافی گفته می شود.

دکتر مغز و اعصاب پاسداران در تهران

آزمایش مغز

بعد از الکتروانسفالوگرام یا eeg چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که الکتروانسفالوگرام یا eeg انجام شد، الکترودها برداشته می شوند و چسبی که آنها را در جای خود نگه می دارد با استون شسته می شود. ممکن است مجبور شوید برای پاک کردن کامل چسب از استون اضافی در خانه استفاده کنید.

مگر اینکه به طور فعال تشنج داشته باشید یا توسط پزشکتان محدود شده باشد، می توانید به خانه رانندگی کنید. اگر EEG یک شبه انجام شد، باید ترتیبی دهید که شخصی شما را به خانه برساند. اگر مصرف داروهای ضد تشنج را برای EEG متوقف کردید، معمولاً می توانید دوباره مصرف آنها را شروع کنید.

یک متخصص مغز و اعصاب ضبط EEG را از نظر ناهنجاری در الگوی امواج مغزی بررسی می کند، که ممکن است بیماری های سیستم عصبی را منعکس کند.

صرع چیست؟ علائم، علل و درمان

صرع گروهی از اختلالات مرتبط در سیستم های الکتریکی مغز است که با تمایل به ایجاد تشنج های مکرر مشخص می شود. تشنج باعث تغییراتی در حرکت، رفتار، احساس یا آگاهی، از جمله از دست دادن هوشیاری یا تشنج می شود که در اکثر افراد از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد. تشنج ممکن است در کودکان و بزرگسالان رخ دهد. صرع نوعی بیماری روانی یا اختلال عملکرد فکری نیست.

اکثر مردم صرع را معادل تشنج می دانند، اما تشنج صرع می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند. دو گروه بزرگ از تشنج ها جزئی و عمومی نامیده می شوند. علائم ممکن است از تشنج کل بدن تا خیره شدن ساده به فضا تا انقباض عضلانی به سختی قابل توجه باشد. هر نوع تشنج دارای مجموعه ای از علائم مشخص است. اسلایدهای زیر برخی از این نوع تشنج ها و علائم آنها را نشان می دهد.

EP چیست؟

تست‌های پتانسیل برانگیخته (EP) فعالیت الکتریکی مغز را در پاسخ به تحریک مسیرهای عصبی حسی خاص اندازه‌گیری می‌کنند. آنها قادر به تشخیص کند شدن هدایت الکتریکی ناشی از آسیب (دمیلینه شدن) در طول این مسیرها هستند، حتی زمانی که تغییر آنقدر ظریف است که توسط فرد قابل توجه نیست یا در معاینه عصبی بسیار ظریف ظاهر می شود.

از آنجایی که تشخیص MS به شواهدی از دمیلینه شدن در دو ناحیه مجزا از سیستم عصبی مرکزی نیاز دارد، آزمایش EP می‌تواند به تأیید تشخیص کمک کند و پزشک را قادر می‌سازد تا دومین رویداد دمیلینه‌کننده را شناسایی کند که هیچ علامت بالینی ایجاد نکرده است یا در غیر این صورت آشکار نیست.

1 دیدگاه دربارهٔ «الکتروانسفالوگرام یا eeg چیست؟»

  1. بازتاب: دکتر رویا ابوالفضلی متخصص مغز و اعصاب_سایت پزشکی دکتر بهترین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02146291345