تاریخ آخرین آپدیت جولای 14, 2023  توسط

متخصص مغز و اعصاب در تهران: متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که اختلالات مغز و سیستم عصبی (مغز، نخاع و اعصاب) را تشخیص، درمان و مدیریت می کند. یک متخصص مغز و اعصاب آناتومی، عملکرد و شرایطی را که بر اعصاب و سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد، می داند. سیستم عصبی شما مرکز فرماندهی بدن شماست. هر چیزی را که فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و انجام می‌دهید کنترل می‌کند – از حرکت دادن بازو تا ضربان قلبتان.

متخصص مغز و اعصاب اطفال پزشکی است که اختلالات مغز و سیستم عصبی کودکان – از نوزادی تا نوجوانی – را تشخیص، درمان و مدیریت می کند. بسیاری از شرایطی که آنها درمان می‌کنند، علاوه بر شرایط ارثی و رشدی، مانند مواردی است که در بزرگسالان مشاهده می‌شود.

مجموعه تخصصی پزشکی ویستان

برای رزرو نوبت با شماره های ذیل تماس بگیرید:

جراح مغز و اعصاب چیست؟

جراح مغز و اعصاب پزشکی است که بر روی مغز، نخاع و اعصاب جراحی انجام می دهد. متخصص مغز و اعصاب چه بیماری ها و شرایطی را درمان می کند؟

برخی از شایع ترین اختلالات عصبی که متخصص مغز و اعصاب ممکن است درمان کند عبارتند از:

بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل ها.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (که ALS یا بیماری لو گریگ نیز نامیده می شود).

آسیب مغزی، آسیب نخاعی یا ناهنجاری های عروقی.

آنوریسم های مغزی و ناهنجاری های شریانی وریدی.

فلج مغزی و اسپاسم.

ضربه مغزی.

آنسفالیت.

صرع.

سندرم های درد صورت

سردرد/میگرن.

هیدروسفالی.

مننژیت.

اختلالات سلامت روانی و رفتاری.

اسکلروز چندگانه.

میاستنی گراویس و میوپاتی ها.

درد در گردن، کمر و ستون فقرات.

بیماری پارکینسون.

نوروپاتی محیطی.

اختلالات خواب.

سکته.

لرزش، دیستونی.

تومورهای مغز، ستون فقرات و اعصاب.

نورولوژی و متخصص مغز و اعصاب در تهران

مغز و اعصاب شاخه ای از پزشکی است که به مطالعه و درمان اختلالات سیستم عصبی می پردازد. سیستم عصبی یک سیستم پیچیده و پیچیده است که فعالیت های بدن را تنظیم و هماهنگ می کند. دارای دو بخش عمده است:

سیستم عصبی مرکزی: مغز و نخاع

سیستم عصبی محیطی: تمام عناصر عصبی دیگر مانند چشم، گوش، پوست و سایر “گیرنده های حسی”

پزشک متخصص مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب نامیده می شود. متخصص مغز و اعصاب اختلالاتی را که بر مغز، نخاع و اعصاب تأثیر می گذارد، مانند:

بیماری عروق مغزی، مانند سکته مغزی

بیماری های دمیلینه کننده سیستم عصبی مرکزی، مانند مولتیپل اسکلروزیس

اختلالات سردرد

عفونت های مغز و سیستم عصبی محیطی

اختلالات حرکتی، مانند بیماری پارکینسون

اختلالات نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (بیماری لو گریگ)

اختلالات تشنجی مانند صرع

اختلالات نخاعی

اختلالات گفتار و زبان

متخصصان مغز و اعصاب جراحی انجام نمی دهند. اگر یکی از بیمارانشان نیاز به جراحی داشته باشد، او را به جراح مغز و اعصاب ارجاع می دهند.

آموزش برای تبدیل شدن به یک متخصص مغز و اعصاب در ایالات متحده

چهار سال آموزش پیش پزشکی در کالج یا دانشگاه

چهار سال تحصیل در دانشکده پزشکی که منجر به دریافت مدرک M.D یا D.O. مدرک تحصیلی (دکتر پزشکی یا دکترای استئوپاتی)

یک سال کارآموزی داخلی یا پزشکی/جراحی

حداقل 3 سال آموزش تخصصی در برنامه رزیدنتی مغز و اعصاب معتبر

بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب همچنین در یک زمینه از نورولوژی مانند سکته مغزی، صرع، عصبی-عضلانی، داروهای خواب، مدیریت درد یا اختلالات حرکتی آموزش یا علاقه بیشتری دارند.

متخصص مغز و اعصاب چه نوع آزمایش هایی را تجویز می کند؟

متخصص مغز و اعصاب

آزمایشات مغز و اعصاب در تهران

آنژیوگرافی آنژیوگرافی می تواند نشان دهد که رگ های خونی در مغز، سر یا گردن شما مسدود، آسیب دیده یا غیر طبیعی هستند. می تواند مواردی مانند آنوریسم و ​​لخته شدن خون را تشخیص دهد.

بیوپسی بیوپسی برداشتن یک تکه بافت از بدن شما است. بیوپسی ممکن است از بافت عضلانی، عصبی یا مغز گرفته شود.

تجزیه و تحلیل مایع مغزی نخاعی این آزمایش شامل برداشتن نمونه ای از مایعی است که مغز و نخاع شما را احاطه کرده است. این آزمایش می تواند شواهدی از خونریزی مغزی، عفونت، مولتیپل اسکلروزیس و بیماری های متابولیک را تشخیص دهد.

توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، اشعه ایکس و سونوگرافی.

الکتروانسفالوگرافی (EEG). این آزمایش فعالیت الکتریکی مغز شما را اندازه گیری می کند و برای کمک به تشخیص تشنج و عفونت (مانند آنسفالیت) آسیب مغزی و تومورها استفاده می شود.

الکترومیوگرافی (EMG). این تست فعالیت الکتریکی در عضلات را ثبت می کند و برای تشخیص اختلالات عصبی و عضلانی، فشردگی ریشه عصب نخاعی و اختلالات نورون حرکتی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک استفاده می شود.

الکترونیستاگموگرافی (ENG). این گروه از تست ها برای تشخیص حرکت غیر ارادی چشم، سرگیجه و اختلالات تعادل استفاده می شود.

پتانسیل های برانگیخته این آزمایش میزان سرعت و سرعت سیگنال‌های الکتریکی را که از چشم‌ها، گوش‌ها یا لمس به پوست شما می‌رسد را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش می تواند به تشخیص مولتیپل اسکلروزیس، نوروم آکوستیک و آسیب نخاعی کمک کند.

میلوگرافی. این آزمایش به تشخیص تومورهای نخاعی و نخاعی و فتق دیسک و شکستگی کمک می کند.

پلی سومنوگرام. این تست فعالیت مغز و بدن را در طول خواب اندازه گیری می کند و به تشخیص اختلالات خواب کمک می کند.

توموگرافی گسیل پوزیترون (PET). این تست تصویربرداری می تواند تومورها را نشان دهد یا برای ارزیابی صرع، تومورهای مغزی، زوال عقل و بیماری آلزایمر استفاده شود.

توموگرافی کامپیوتری گسیل تک فوتون (SPECT). این تست تصویربرداری می تواند تومورها، عفونت ها را تشخیص دهد و محل تشنج، بیماری دژنراتیو ستون فقرات و شکستگی های استرسی را ارزیابی کند.

ترموگرافی این تست تغییرات دمای بدن یا اندام های خاص شما را اندازه گیری می کند و برای ارزیابی سندرم های درد، اختلالات اعصاب محیطی و فشرده سازی ریشه عصبی استفاده می شود.

چه زمانی باید از متخصص مغز و اعصاب وقت بگیرم؟

برخی از علائم رایج‌تر که ممکن است بخواهید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید (یا به یک متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید) عبارتند از:

اختلالات حافظه، فراموشی.

از دست دادن هوشیاری.

تشنج.

اختلالات چشایی یا بویایی.

مشکلات بینایی

احساس بی حسی و گزگز.

عدم تقارن صورت (یک طرف صورت شما با طرف دیگر همخوانی ندارد [ افتادگی پلک، نمی توان به طور کامل لبخند زد]).

سرگیجه، صدای زنگ در گوش (وزوز گوش) و ناشنوایی.

مشکل در بلع، گرفتگی صدا، مشکل در بالا انداختن شانه یا چرخاندن گردن، مشکل در حرکات زبان.

ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات، اسپاسم و پرش.

سوزش یا درد شبیه شوک الکتریکی در هر قسمت از بدن.

درد گردن یا کمر، سردرد.

عدم تعادل در راه رفتن

لرزش.

کندی در حرکت.

جراح مغز و اعصاب

سوالات متداول از متخصص مغز و اعصاب در تهران

برای اینکه بیشترین بهره را از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در تهران خود ببرید، آماده شدن مفید است. راه های تهیه عبارتند از:

فهرستی از مهم ترین مسائلی که می خواهید با متخصص مغز و اعصاب خود در میان بگذارید، بیاورید.

در مورد هر گونه تغییر در سلامت کلی خود بحث کنید.

در مورد علائم جدید یا تغییرات علائم موجود یا قبلی صحبت کنید. یک دفترچه خاطرات علائم داشته باشید (و آن را با خود بیاورید) و رویدادها را ثبت کنید، از جمله روز و ساعت وقوع آنها، مدت زمان وقوع رویداد، شدت، محرک ها، علائم و هر اقدامی که برای پایان دادن به رویداد انجام دادید. این امر به ویژه در مواردی مفید است که علائم آن ثابت نیست، مانند صرع، آپنه خواب، سردرد یا بیماری پارکینسون.

کپی هایی از نتایج آزمایش، از جمله یک سی دی از تصاویر و کارهای آزمایشگاهی سفارش داده شده توسط سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خارج از شبکه مراقبت های بهداشتی متخصص مغز و اعصاب خود را همراه داشته باشید.

فهرستی از تمام محصولات فعلی که می‌گیرید بیاورید. داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و هر نوع ویتامین، مکمل و محصولات گیاهی را شامل شود. همچنین، متخصص مغز و اعصاب خود را در مورد داروهای قبلی که مؤثر نبوده یا عوارض جانبی ایجاد کرده است، مطلع کنید.

لیستی از آلرژی های شناخته شده خود را بیاورید.

یک دوست یا خویشاوند را با خود در قرار ملاقات بیاورید تا یادداشت برداری کند و گوش و چشم دیگری باشد. این شخص می‌تواند به مرور بحث‌های متخصص مغز و اعصاب شما کمک کند، سؤال بپرسد و در مورد زمان‌بندی آزمایش‌ها و قرار ملاقات‌های بعدی به شما یادآوری کند.

از شما بپرسید که آیا باید یک قرار ملاقات دیگر برای بحث در مورد نگرانی های اضافی تعیین کنید.

شرایط تحصیل رشته متخصص مغز و اعصاب

برای تبدیل شدن به یک متخصص مغز و اعصاب در تهران، پزشکان باید موارد زیر را تکمیل کنند:

چهار سال کالج.

چهار سال دانشکده پزشکی.

یک سال کارآموزی (آموزش مغز و اعصاب و سایر رشته ها).

سه سال رزیدنتی (آموزش مستمر با تمرکز در زمینه مغز و اعصاب).

تا سه سال کمک هزینه تحصیلی. این اجباری نیست، اما فلوشیپ آموزش های اضافی را در یک فوق تخصص مغز و اعصاب ارائه می دهد. اگر متخصص مغز و اعصاب بخواهد چند فلوشیپ را دنبال کند، این زمان آموزشی ممکن است طولانی تر شود.

برخی از رشته های فوق تخصصی مغز و اعصاب چیست؟

برخی از رشته های فوق تخصصی مغز و اعصاب عبارتند از:

داروی آسیب مغزی.

مغز و اعصاب کودک.

فیزیولوژی عصبی بالینی.

صرع.

داروی سردرد.

نورولوژی سالمندان.

ناتوانی های رشد عصبی

تصویربرداری عصبی

نوروآنکولوژی.

داروی درد.

داروی خواب.

عصب شناسی عروقی.

متخصص مغز و اعصاب در تهران یک پزشک پزشکی است که در بیماری ها و شرایطی که بر مغز، نخاع و اعصاب شما تأثیر می گذارد، تخصص دارد. متخصص مغز و اعصاب شما را معاینه می کند، دستور آزمایش می دهد، تشخیص می دهد، بیماری شما را با دارو یا فیزیوتراپی درمان می کند یا شما را به سایر متخصصان، مانند جراح مغز و اعصاب یا متخصص مغز و اعصاب، ارجاع می دهد و در صورت لزوم با آنها همکاری می کند. با یادداشت های خود آماده باشید،

اطلاعات سلامتی خود را به اشتراک بگذارید و هرگز در پرسیدن سوال تردید نکنید. متخصص مغز و اعصاب شما اینجاست تا به تشخیص وضعیت شما، درمان یا مدیریت آن به بهترین شکل ممکن کمک کند و از شما در این راه حمایت کند.