عروق مغزی

عروق مغزی
83 / 100

تاریخ آخرین آپدیت جولای 15, 2023  توسط سمانه شفیعی

عروق مغزی: بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشمندان پزشکی Weill Cornell انجام شد، سکته‌ها باعث تغییرات متعددی در فعالیت ژنی در رگ‌های خونی کوچک آسیب‌دیده در مغز می‌شوند، و این تغییرات به طور بالقوه با داروهای موجود یا آینده برای کاهش آسیب مغزی یا بهبود بهبود سکته قابل هدف هستند.

در این مطالعه که در 14 آوریل در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد، محققان یک بررسی جامع را در یک مدل پیش بالینی از تغییرات فعالیت ژن در عروق خونی کوچک در مغز به دنبال سکته انجام دادند. آنها با مقایسه این تغییرات با تغییرات ثبت شده در بیماران سکته مغزی، صدها ژن را با تغییرات قابل توجه ناشی از سکته مغزی و احتمالاً مرتبط با سکته مغزی فهرست‌بندی کردند.

بخشی از مغز از مدل سکته مغزی نشان می‌دهد که در ناحیه تحت تأثیر سکته (سمت چپ)، بیان مولکول‌هایی که سد خونی مغزی (سیگنال سفید) را تضعیف می‌کنند، افزایش می‌یابد. در قسمت داخلی، عروق کوچک مغز – رگ‌های خونی کوچک در مغز – با بزرگنمایی بالاتر با رنگ قرمز قابل مشاهده هستند و مولکول‌هایی که سد خونی مغزی را تضعیف می‌کنند با برچسب سفید نشان داده می‌شوند.

متخصص مغز و اعصاب در تهران

مجموعه تخصصی ویستان

برای رزرو نوبت با شماره های ذیل تماس بگیرید:

۰۲۱۴۴۹۲۷۱۹۷

عروق مغزی چیست؟


عروق مغزی از ساختارهای بسیار تخصصی تشکیل شده است که جریان خون ثابت مغز را برای پاسخگویی به تقاضای بسیار بالای اکسیژن و گلوکز توسط نورون ها و سلول های گلیال تضمین می کند.

ترزا سانچز، نویسنده ارشد این مطالعه، استادیار پاتولوژی و پزشکی آزمایشگاهی و مدیر ارشد این مطالعه گفت: «یافته‌های ما پایگاه دانشی را ارائه می‌دهد که درک ما از سکته مغزی را بهبود می‌بخشد و به مولکول‌ها و مسیرهای خاصی اشاره می‌کند که اکنون می‌توانند به عنوان اهداف بالقوه برای درمان‌های سکته مغزی در آینده مورد بررسی قرار گیرند.

محقق آزمایشگاه تحقیقات عروقی مولکولی و ترجمه ای در پزشکی ویل کورنل. همچنین به طور فزاینده ای تشخیص داده می شود که بیماری عروقی با اختلال عملکرد شناختی و زوال عقل مرتبط است و به آن کمک می کند. این مطالعه ویژگی‌های مولکولی مرتبط با اختلال عملکرد عروقی در مغز انسان پس از سکته مغزی، یکی از دلایل اصلی زوال عقل را شناسایی کرده است.

سکته مغزی یک علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی طولانی مدت در سراسر جهان بوده و بوده است. اکثریت قریب به اتفاق سکته‌ها، سکته‌های ایسکمیک هستند که شامل لخته شدن خون در رگ در خدمت مغز می‌شوند. انسداد یا کاهش شدید جریان خون، تحویل اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌های پایین‌دست مغز را کاهش می‌دهد، آنها را می‌کشد یا زخمی می‌کند و باعث ایجاد فرآیندهای التهابی می‌شود که می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود.

بهترین جراح مغز و اعصاب بیمارستان میلاد در سال ۱۴۰۲

آدرس مرکز بهترین جراح مغز و اعصاب:آدرس کلینیک مرزداران: اتوبان اشرفی اصفهانی – بر بلوار مرزداران – بعد از خیابان رضایی نژاد و بهار- پلاک ۱۸۴- ساختمان ایمان – طبقه همکف شرقی(پشت دارو خانه دکتر ختمی)

رگ های مغزی

انواع عروق مغزی

رگ‌های خونی کوچک مغزی – یا “ریز عروق مغزی” – در پایین دست انسداد نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند و تصور می‌شود تغییرات در آنها بیشتر به آسیب مغزی پس از سکته کمک می‌کند. با این حال، ثبت دقیق این تغییرات میکروواسکولار از نظر فنی چالش برانگیز بوده است، و بنابراین به اندازه سایر جنبه های سکته مغزی مورد مطالعه قرار نگرفته است – و هیچ درمان خاصی نیز ندارند.

در مطالعه جدید، سانچز و تیمش، از جمله نویسندگان همکار کری کالگاری، سابیاساچی داش و هیروکی اوچیدا، از جدیدترین روش‌های بهینه‌سازی شده که اخیراً توسط آزمایشگاه سانچز در پروتکل‌های طبیعت منتشر شده است، برای مطالعه رگ‌های متاثر از سکته مغزی برای غلبه بر این چالش‌ها استفاده کردند. . آنها به طور جامع تغییرات پس از سکته مغزی را در فعالیت ژن در ریز عروق مغزی در موش ثبت کردند و تغییراتی را که در مطالعات بیماران سکته مغزی انسانی نیز دیده شده است، شناسایی کردند.

در مجموع، این تیم 541 ژن را پیدا کرد که فعالیت آنها به طور مشابه در موش ها و عروق مغزی انسان پس از سکته مغزی تغییر کرده است. آنها با تقسیم این ژن ها به گروه ها بر اساس نقش های عملکردی و پیوندهای بیماری، چندین خوشه اصلی را شناسایی کردند. اینها شامل خوشه های مربوط به التهاب عمومی، التهاب مغز، بیماری عروقی و نوع اختلال عملکرد عروقی است که باعث نشت رگ های کوچک مغز می شود. این نشتی حاکی از تضعیف “سد خونی-مغزی” است، پوشش سلولی رگ‌های کوچک مغز که با دور نگه داشتن بیشتر اجزای خون در گردش از مغز، از مغز محافظت می‌کند.

سانچز، که همچنین استادیار علوم اعصاب در خانواده Feil است، گفت: «ما دریافتیم که پس از سکته مغزی، برخی از مولکول‌هایی که سد خونی-مغزی را ضعیف می‌کنند، تنظیم مثبت شدند، در حالی که برخی دیگر که باید از سد خونی-مغزی محافظت کنند، کاهش یافتند. موسسه تحقیقات مغز و ذهن. “این با مشاهدات بالینی اختلالات سد خونی مغزی به دنبال سکته مغزی مطابقت دارد.”

تجزیه و تحلیل همچنین اختلال در فعالیت طبیعی در ژن های کنترل کننده سطوح اسفنگولیپیدها را شناسایی کرد. این مولکول های مرتبط با چربی به شدت در تنظیم رگ های خونی نقش دارند و اختلال در عملکرد طبیعی آنها در سکته مغزی، آترواسکلروز و زوال عقل عروقی مشاهده شده است. این تیم کشف کرد که برخی از انواع این اسفنگولیپیدها در رگ های خونی مغز در مقایسه با بافت مغز بسیار غنی هستند.

علاوه بر این، آنها تغییراتی را در این اسفنگولیپیدها در ریز عروق مغزی ناشی از سکته مغزی و همچنین تغییرات در مولکول‌های کلیدی که سطوح این چربی‌ها را کنترل می‌کنند، شناسایی کردند. این یافته های جدید به هدف گذاری دارویی این مسیرها برای کشف درمانی سکته مغزی اجازه می دهد.

عروق مغزی

عروق مغزی و درمان CSVD

گزینه های درمانی فعلی برای CSVD محدود است. آنها به طور کلی بر کاهش عوامل خطر و اجتناب یا به تاخیر انداختن عوارضی مانند سکته مغزی و زوال عقل تمرکز می کنند. افراد هر کدام دارای عوامل خطر متفاوتی هستند، بنابراین رژیم های درمانی شخصی موثرترین هستند. درمان ممکن است شامل داروهایی برای کاهش کلسترول، تنظیم سطح گلوکز و کاهش فشار خون بالا باشد. عادات سبک زندگی سالم مانند ورزش منظم، خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی و ترک سیگار نیز اغلب توصیه می شود. برخی از علائم، مانند مشکلات سیستم عصبی و افسردگی، ممکن است با درمان های تخصصی برطرف شوند.

جولی در حال حاضر چندین دارو از جمله رقیق کننده خون، داروهای فشار خون و داروهای کلسترول مصرف می کند. او با یک گفتاردرمانگر کار می‌کند که به او کمک می‌کند تا برخی از مهارت‌های زبانی را که در سال‌ها قبل از تشخیص دقیق از دست داده بود، به دست آورد. جولی می گوید: «سخنرانی من در حال بهتر شدن است. «یک سال پیش، نمی توانستم یک جمله کامل بگویم. من دوباره یاد می‌گیرم که چگونه بخوانم، بنویسم، و صحبت کنم.» او همچنین برای حمایت از سلامت روان به یک درمانگر مراجعه می کند.

بیماری های مغز و اعصاب توسط پزشکان مجرب در مرکز تخصصی ویستان تشخیص و درمان می شوند.

عروق مغزی کجاست؟

معماری عروق مغزی:رگ های پیال رگ های داخل جمجمه ای در سطح مغز در داخل پیا-عنکبوتیه (همچنین به عنوان لپتومننژ شناخته می شود) یا گلیا لیمیتانس (بیرون ترین لایه قشر متشکل از انتهای پاهای آستروسیتی) هستند [1].

رگ های مغزی به کجا تخلیه می شوند؟

تخلیه وریدی مغز | آناتومی | Geeky Medics: سینوس های وریدی دورال: وریدهای مغزی به داخل سینوس های وریدی دورال واقع در فضای زیر عنکبوتیه تخلیه می شوند. سیستم سطحی به سینوس ساژیتال فوقانی تخلیه می شود، در حالی که سیستم عمیق به سینوس های عرضی، مستقیم و سیگموئید تخلیه می شود.

چالش های زندگی با CSVD

جولی در مسیریابی زندگی با CSVD با مشکلات زیادی مواجه است. مشکل او در فکر کردن و برقراری ارتباط، بیان موثر خود را هنگام صحبت با پزشکان و متخصصان دشوار می کند. مشکلات راه رفتن و تعادل نیز تاثیرات روزانه دارند و ورزش و گذراندن وقت در فضای باز را سخت می کند. خطر اضافی سقوط همچنین به این معنی است که او باید از موقعیت‌های زندگی با پله‌ها و کف‌های چوبی پرهیز کند.

برای جولی، یکی از چالش برانگیزترین پیامدهای CSVD دیگر قادر نبودن به کار بود. جولی به عنوان یک مادر جوان و مجرد وارد عرصه مراقبت های بهداشتی شد و در مدرسه کار کرد و در نهایت پرستار شد. حرفه او برای چندین دهه برای او شادی به ارمغان آورد و او دوست داشت که بتواند هر روز به مردم کمک کند. اما تأثیر CSVD بر حافظه و مهارت‌های تفکر او در نهایت باعث شد که او نمی‌تواند با خیال راحت کار خود را انجام دهد.

داشتن یک شبکه پشتیبانی قوی برای افراد مبتلا به بیماری های مغزی مانند CSVD حیاتی است. جولی اشاره می‌کند که به دلیل چالش‌های اضافه‌ای که شرایطش ایجاد کرده بود، برخی از افراد را در زندگی‌اش از دست داد.

این امر نه تنها منجر به مشکلات بیشتر در مسیر زندگی روزمره و مراقبت، بلکه بدتر شدن افسردگی نیز شد. متأسفانه احساس انزوا و افسردگی برای افرادی که بیماری مزمن را تجربه می‌کنند بسیار رایج است، و این ضروری است که بتوان به مراقبان، خانواده، دوستان، مشاوران و گروه‌های حمایتی تکیه کرد.

درمان CSVD

چند عروق مغزی در سر وجود دارد؟

وریدهای ژوگولار: آناتومی و عملکرد: به طور معمول، سه جفت رگ گردن وجود دارد – در مجموع شش جفت – که هر کدام خون را از نواحی مختلف سر شما به سمت قلب شما هدایت می کند

منشا سیاهرگ مغز چیست؟

آنها از مغز خارج می شوند و در فضای زیر عنکبوتیه قرار می گیرند. آنها ماده عنکبوتیه و لایه مننژ سخت شامه را سوراخ کرده و به سینوس های وریدی جمجمه تخلیه می کنند. سیستم وریدهای مغزی را می توان به دو دسته سطحی و عمیق تقسیم کرد.

بیماری های مغزی

عروق مغزی و بیماری های مغزی مانند CSVD

جولی آرزو می کند که ما بیشتر در مورد نحوه عملکرد CSVD و اینکه منابع بهتری برای افرادی مانند او وجود داشته باشد که سعی می کنند علائم و مراقبت های مختلف را هدایت کنند. بسیاری از اطلاعات موجود بر روی افراد در گروه های سنی بالاتر با مراحل بعدی بیماری متمرکز است، اما او امیدوار است که در آینده مطالعات بیشتری روی افراد جوان با علائم زودرس انجام شود.

“من این را برای کسی آرزو نمی کنم. جولی می‌گوید: «اگر می‌توانستند آن را متوقف کنند یا [پیشرفت] را کاهش دهند، یا وقتی جوان‌تر هستید آن را پیدا کنند و از بروز آن زودتر جلوگیری کنند… من کسی را نمی‌شناسم که دوست نداشته باشد این اتفاق بیفتد.» مطالعات بیشتر همچنین می تواند به مردم آموزش داده و به گسترش آگاهی در مورد ظاهر CSVD در مراحل اولیه کمک کند و به تشخیص و درمان زودهنگام کمک کند.

از آنجایی که CSVD علائم و علل بالقوه را با سایر بیماری‌های عصبی عروق مغزی مانند آلزایمر، پارکینسون و ام‌اس مشترک است، کشف مرتبط با یک بیماری می‌تواند بر درمان‌ها و تشخیص بیماری‌های دیگر تأثیر داشته باشد. به همین دلیل است که تحقیقات مداوم در سراسر طیف کامل بیماری ها و اختلالات مغزی بسیار مهم است. جولی می‌گوید: «اگر یک [بیماری] را درمان کنید، به بقیه امید می‌دهد. “و بسیاری از اوقات با این بیماری، این تنها چیزی است که شما دارید.”

بنیاد مغز آمریکا متعهد به یافتن درمانی برای بیماری های مغزی است. امروز کمک کنید تا تفاوت ایجاد کنید. با کمک شما، همه ما می توانیم زندگی بدون بیماری مغزی را تجربه کنیم.

مقالات مرتبط:

نوار عصب و عضله

1 دیدگاه دربارهٔ «عروق مغزی»

  1. بازتاب: تست سرعت هدایت عصبی | NCV | مرکز نوار عصب و عضله در تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02146291345