دکتر مهدیه رحمتی متخصص طب فیزیکی و نوار عصب و عضله تهران1403

دکتر رحمتی
90 / 100

تاریخ آخرین آپدیت مارس 9, 2024  توسط

متخصص طب فیزیکی کیست؟

متخصص طب فیزیکی یا فیزیاتریست، پزشکی است که در زمینه طب فیزیکی و توانبخشی آموزش دیده است. این پزشکان با هدف بهبود عملکرد حرکتی و کیفیت زندگی بیمارانی که دچار اختلالات فیزیکی یا ناتوانیهای مغزی، نخاعی، اعصابی، استخوانی یا عضلانی هستند، برنامه های درمانی جامع و مبتنی بر بیمار طراحی و اجرا میکنند. آنها از روشهای مختلف مانند داروها، فیزیوتراپی، کاردرمانی، تزریقات، پروتزها و وسایل کمکی استفاده میکنند.

متخصص طب فیزیکی کیست؟

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی که به فیزیاتریست یا متخصص توانبخشی هم معروف است، پزشکی است که در زمینه تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالاتی که بر عملکرد فیزیکی بدن انسان تاثیر می‌گذارند، تخصص دارد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یا فیزیاتریست، پزشکی است که در زمینه تقویت و بازگرداندن توانایی عملکردی و کیفیت زندگی بیمارانی که دچار اختلالات فیزیکی یا ناتوانی های مغزی، نخاعی، اعصابی، استخوانی یا عضلانی هستند، را درمان می نماید. آنها از روشهای مختلف مانند داروها، فیزیوتراپی، کاردرمانی، تزریقات، پروتزها و وسایل کمکی استفاده میکنند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران

به طور خلاصه به بررسی روش های درمانی متخصص طب فیزیکی می پردازیم:

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی یا فیزیک درمانی، شاخهای از توانبخشی است که با استفاده از عوامل فیزیکی مانند جریانهای الکتریکی، گرما، سرما، نور، آب، تمرینات ورزشی و مانورهای دستی، بیماریها و اختلالات عصبی، ماهیچه ای و اسکلتی را درمان میکند. فیزیوتراپی به افراد کمک میکند تا توانایی حرکتی و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند و از آسیبهای بعدی پیشگیری کنند.

کاردرمانی : کاردرمانی یا آکیوپیشنال تراپی، یکی از شاخههای توانبخشی است که با استفاده از فعالیتهای هدفمند و معنادار، به افرادی که دچار مشکلات فیزیکی، روانی، اجتماعی یا ناتوانی های مختلف هستند، کمک میکند تا توانایی حرکتی و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. کاردرمانی به افراد امکان میدهد که به صورت خودمختار و با حداکثر استقلال، فعالیتهای روزمره، شغلی، تفریحی و اجتماعی خود را انجام دهند.

تزریقات : تزریقات در طب فیزیکی یکی از روشهای درمانی است که با تزریق مواد دارویی یا غیر دارویی به محل های مختلف بدن، به درمان بیماریها و اختلالات عصبی، ماهیچه ای و اسکلتی کمک میکند. تزریقات در طب فیزیکی میتواند برای هدفهای مختلفی انجام شود. برخی از انواع تزریقات در طب فیزیکی عبارتند از:

تزریقات اپیدورال: تزریق مواد ضد التهاب یا بیحسی به فضای اپیدورال در نزدیکی ستون فقرات برای درمان دردهای ناشی از فشار یا التهاب عصبها

تزریقات مفصلی: تزریق مواد مختلف مانند کورتون، ژل هیالورونیک، پی آر پی، اوزون یا سلولهای بنیادی به درون یا اطراف مفاصل برای درمان آرتروز، التهاب مفصلی یا آسیبهای مفصلی

تزریقات نقطه ای: تزریق مواد ضد التهاب یا بیحسی به نقاط خاصی از عضلات یا بافتهای نرم که منبع درد یا اسپاسم هستند

تزریقات تنگنا: تزریق مواد ضد التهاب یا بیحسی به محل هایی که عصبها تحت فشار یا تنگنا قرار دارند، مانند کانال کارپال، تونل تارسال یا تونل کوبیتال

تزریقات تریگر: تزریق مواد ضد التهاب یا بیحسی به نقاط تحریک پذیر یا تریگر در عضلات یا بافتهای نرم که باعث درد، اسپاسم یا اختلال حرکتی میشوند.

تزریقات بوتاکس: تزریق سم بوتولینیوم به عضلات صورت یا بدن برای درمان چین و چروکها، اسپاسم های عضلانی، میگرن یا تعریق بیش از حد

پروتزها : پروتزها در طب فیزیکی، دستگاه های پزشکی هستند که برای جبران عملکرد از دست رفته در بخشهای مختلف بدن انسان به کار میروند. این پروتزها به بیمارانی که مشکلات فیزیکی یا اعضایی از دست رفته داررند، امکان بازگشت به فعالیتهای روزمره و بهبود کیفیت زندگی او را میدهند.

پروتزها میتوانند به دو دسته زیبایی و عملکردی تقسیم شوند. پروتزهای زیبایی که با هدف زیبایی ساخته و تولید میشوند، بیشتر تأثیر زیبایی در ظاهر داشته و کمتر کارایی دارند. مثلا پروتز سینه، گوش یا انگشت مصنوعی. پروتزهای عملکردی که با هدف افزایش و بهبود عملکرد در بخش هایی که دچار نقص عضو یا از دست دادن اندام شده اند مورد استفاده قرار میگیرند، کاملا کاربردی بوده و دارای عملکرد های طبیعی هستند. مثلا پروتز دست، پا، آرنج، زانو، چشم یا گوش مصنوعی.

پروتزها میتوانند بر اساس نوع اتصال به بدن، به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم شوند. پروتزهای ثابت که با جراحی به بدن متصل میشوند، مانند پروتز دندان، پروتز مفصلی یا پروتز قلب. پروتزهای متحرک که با رابطه ای مختلف به بدن متصل میشوند، مانند پروتز دست یا پا

وسایل کمکی : وسایل کمکی در طب فیزیکی، وسایلی هستند که به افرادی که دچار مشکلات فیزیکی یا ناتوانی های مختلف هستند، کمک میکنند تا توانایی حرکتی و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. این وسایل میتوانند برای هدف های مختلفی مانند افزایش تعادل، کاهش درد، تقویت عضلات، پیشگیری از آسیبها و انجام فعالیتهای روزمره استفاده شوند.

برخی از انواع وسایل کمکی در طب فیزیکی عبارتند از:

وسایل کمکی حرکتی: مانند واکر، عصا و ویلچر، برای کمک به افراد در راه رفتن استفاده میشوند.

وسایل کمکی ورزشی: برای کمک به بیماران هنگام انجام فعالیت های ورزشی استفاده میشوند. مانند توپ، بند، تخته، دستگاه های مقاومتی و کاردیو.

لوازم مصرفی فیزیوتراپی: برای کاهش درد و بهبود عملکرد استفاده میشوند. مانند ژل پد

وسایل کمکی شنوایی: برای کمک به افراد که دچار کاهش شنوایی هستند استفاده میشوند. مانند سمعک، دستگاه های تقویت صدا و حلقه حمل پذیر.

وسایل کمکی بینایی: برای کمک به افراد که دچار کاهش بینایی هستند استفاده میشوند. مانند عینک، چراغ، بزرگنمایی و نرم افزارهای تبدیل متن به صوت.

بهترین متخصص توانبخشی در تهران

متخصص طب فیزیکی تهران

متخصص طب فیزیکی خوب در تهران، پزشکی است که دارای مهارتها و ویژگی های زیر است:

دانش گسترده و به روز از اختلالات فیزیکی و ناتوانی های مغزی، نخاعی، اعصابی، استخوانی و عضلانی

توانایی تشخیص دقیق و انتخاب روشهای درمانی مناسب برای هر بیمار با توجه به شرایط و نیازهای او

مهارت در اجرای تکنیک های تشخیصی و درمانی پیشرفته مانند تزریقات، پزشکی الکترودیاگنوزیس و نوار عصب و عضله و مغز

توانایی همکاری و هماهنگی با سایر اعضای تیم توانبخشی مانند فیزیوتراپیستها، کاردرمانگرها، روانشناسان و مشاوران

رویکرد جامع و مبتنی بر بیمار در طراحی و اجرای برنامه های درمانی

حساسیت و احترام به حقوق و احساسات بیماران و خانواده های آنها

توجه به ارتقای کیفیت زندگی و استقلال بیماران در فعالیتهای روزمره و اجتماعی

تلاش برای به روز رسانی دانش و مهارتهای خود با شرکت در دوره های آموزشی و پژوهشی

درمان بیماری با طب فیزیکی و توانبخشی در کلینیک ویستان

متخصص طب فیزیکی چه بیماری را درمان می کند؟

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، پزشکی است که به درمان و تقویت عملکرد و کیفیت زندگی بیمارانی که دچار اختلالات فیزیکی یا ناتوانی های مربوط به مغز، نخاع، اعصاب، استخوانها، مفاصل، عضلات و رباطها هستند، میپردازد. این پزشکان از روشهای مختلف مانند داروها، فیزیوتراپی، کاردرمانی، تزریقات، پروتزها و وسایل کمکی استفاده میکنند.

آسیب های نخاعی و مغزی

سکته مغزی

ام اس (سکلروز چندگانه)

پارکینسون

فلج مغزی

آرتروز

آسیب های ارتوپدی

شکستگی ها

دردهای مزمن

بی اختیاری ادراری و مدفوع

پوکی استخوان

دیسک گردن و کمر

گرفتگی عضلات

تنگناهای عصبی

میگرن

اختلالات قلبی و ریوی

چه کسانی به متخصص طب فیزیکی نیاز دارند؟

متخصص طب فیزیکی به چه کسانی می‌تواند کمک کند؟

افراد آسیب‌دیده: متخصص طب فیزیکی می‌تواند به افرادی که در اثر تصادف، سقوط، یا فعالیت‌های ورزشی دچار آسیب‌ دیدگی شده‌اند، کمک کند تا دوباره توانایی‌های فیزیکی خود را بازیابند.

افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن: متخصص طب فیزیکی می‌تواند به افرادی که از بیماری‌های مزمن مانند آرتروز، پوکی استخوان، دیسک کمر و گردن، ام‌اس، سکته مغزی، و پارکینسون رنج می‌برند، کمک کند تا کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند.

افراد دارای معلولیت: متخصص طب فیزیکی می‌تواند به افراد دارای معلولیت کمک کند تا استقلال و توانایی‌های خود را در انجام فعالیت‌های روزمره افزایش دهند.

متخصص طب فیزیکی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

معاینه فیزیکی: متخصص طب فیزیکی با معاینه دقیق بیمار، می‌تواند علت مشکل او را تشخیص دهد.

تجویز آزمایش‌های تشخیصی: در صورت نیاز، متخصص طب فیزیکی ممکن است آزمایش‌هایی مانند رادیوگرافی، MRI، نوار عصب و عضله، و آزمایش خون را برای بیمار تجویز کند.

تجویز درمان: متخصص طب فیزیکی با توجه به تشخیص خود، درمان مناسب را برای بیمار تجویز می‌کند.

در مرکز تخصصی ویستان در غرب تهران با پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از جمله دکتر مهدیه رحمتی در خدمت شما عزیزان هستیم.

بهترین دکتر طب فیزیکی در تهران دکتر مهدیه رحمتی می باشند

تفاوت توانبخشي و فيزيوتراپى چيست؟

توانبخشی و فیزیوتراپی دو شاخه از علوم پزشکی هستند که به درمان و بهبود وضعیت افرادی که دچار اختلالات، آسیب ها، بیماری ها و ناتوانی های جسمی یا عملکردی شده اند، میپردازند. توانبخشی میتواند شامل خدمات پزشکی، پیراپزشکی، اقتصادی، اجتماعی و حرفه ای باشد. فیزیوتراپی از روش ها و تکنیک های متنوعی برای اثرگذاری در درمان استفاده میکند.

فرق توانبخشی و فیزیوتراپی در این است که توانبخشی یک فرایند چند رشته ای است که در آن گروهی از متخصصان مختلف با همکاری بیمار و خانوادهاش، برنامه ای را برای رسیدن به اهداف مشخص شده توسط بیمار طراحی و اجرا میکنند. فیزیوتراپی یکی از رشته های توانبخشی است که به وسیله فشار و حرکات خاص روی بافت های مختلف بدن، جریان الکتریکی، تمرینات فیزیکی و وسایل کمکی، به بهبود عملکرد حرکتی، کاهش درد و التهاب و تقویت عضلات و اعصاب میپردازد.

نوار عصب و عضله چیست؟

نوار عصب و عضله یا EMG یک روش تشخیص بیماری است که وضعیت سلامتی ماهیچه ها و سلول های عصبی کنترلی آنها را ارزیابی میکند. این روش به پزشک کمک میکند که بیماریهایی را که باعث ضعف، درد، بیحسی، گزگز یا سفتی عضلات میشوند، تشخیص دهد.

نوار عصب و عضله شامل دو بخش است: NCV و EMG. NCV یا نوار هدایت عصبی، سرعت و قدرت انتقال سیگنال های الکتریکی در اعصاب را اندازه گیری میکند. EMG یا نوار عضله، فعالیت الکتریکی عضلات را در حالت استراحت و انقباض ثبت میکند.

برای انجام نوار عصب و عضله، پزشک یا تکنسین چند الکترود کوچک را روی پوست قرار میدهد و با یک دستگاه جریان الکتریکی کم به اعصاب تحریک میدهد. سپس یک سوزن ریز و استریل را در عضله فرو میبرد و فعالیت الکتریکی آن را ثبت میکند. این فعالیتها روی یک صفحه نمایش به صورت امواج و صدا نشان داده میشوند و پزشک آنها را تفسیر میکند.

این آزمایش معمولا یک ساعت طول میکشد و ممکن است کمی دردناک باشد. برای آماده شدن برای این آزمایش، باید از لباسهای راحت و گشاد استفاده کنید، از مصرف داروهای  ضد التهاب و ضد افسردگی خودداری کنید و از استفاده از لوسیون یا کرم روی پوست خودداری کنید.

دکتر رحمتی متخصص طب فیزیکی و نوار عصب و عضله در کلینیک ویستان

درباره دکتر رحمتی متخصص ستون فقرات و طب فیزیکی در تهران

متخصص ستون فقرات و طب فیزیکی، پزشکی است که در زمینه درمان بیماریها و اختلالاتی که ستون فقرات و اعصاب مربوط به آن را تحت تأثیر قرار میدهند، تخصص دارد. این پزشکان از روشهای غیرجراحی مانند داروها، تزریقات، فیزیوتراپی، کاردرمانی و وسایل کمکی برای کاهش درد، بهبود عملکرد و کیفیت زندگی بیماران استفاده میکنند.

یکی از بهترین پزشکان متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات در تهران دکتر مهدیه رحمتی می باشند ایشان در زمینه طب فیزیکی و توانبخشی و نیز نوار عصب و عضله فعالیت داشته و درصد رضایت بالایی از بیماران مراجعه کننده را کسب نموده اند. دکتر رحمتی از پزشکان مجرب در مجموعه فوق تخصصی ویستان بوده و فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی در تهران می باشند.

محل فعالیت دکتر مهدیه رحمتی در تهران : بلوار مرزداران، روبروی شیرینی ماه بانو ، ساختمان ایمان ،طبقه همکف شرقی (پشت داروخانه دکتر ختمی)

تلفن : 09331144723 -02144220936

بیشتر بخوانید : نقاط تزریق بوتاکس میگرن

متخصص ستون فقرات در تهران

متخصص ستون فقرات و طب فیزیکی

متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات، که اغلب در زمینه درمان بیماریهای ستون فقرات تخصص دارد. پزشکی است که با استفاده از درمان های بدون جراحی مانند فیزیوتراپی و یا تزریقات مختلف به درمان بیماری های مربوط به ستون فقرات می پردازد.

متخصص ستون فقرات و طب فیزیکی میتواند بیمارانی را درمان کند که دچار شرایط زیر هستند:

اسپوندیلوز یا آرتروز مهره

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات

کمردرد

انحرافات ستون فقرات مانند کیفوز، لوردوز و اسکولیوز و …

برای مراجعه به متخصص ستون فقرات و طب فیزیکی، میتوانید از لیست پزشکان موجود در اینترنت استفاده کنید یا با پزشک خود مشاوره کنید. برخی از متخصصان ستون فقرات و طب فیزیکی در تهران عبارتند از:

دکتر مهدیه رحمتی: متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ستون فقرات. و نیز متخصص در زمینه نوار عصب و عضله از روش های تشخیصی بیماری های مغز و اعصاب و ستون فقرات می باشند.

دکتر شهربانو کاظمی: متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فلوشیپ نوار عصب و عضله و ستون فقرات ، ایشان در سال های اخیر در مجموعه فوق تخصصی ویستان در غرب تهران فعالیت داشته اند.

درمان انواع بیماری های ستون فقرات در کلینیک ویستان

متخصص ستون فقرات و طب فیزيکى چه بیماریهایی را درمان مي کند؟

متخصص ستون فقرات و طب فیزیکی، دکتری است که در درمان بیماریها یی که ستون فقرات و اعصاب مربوط به آن را درگیر می کند تخصص دارد. این پزشکان معمولا از روشهایی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی و وسایل کمکی برای کاهش درد، و درمان بیماران استفاده می کنند.

بعضی از بیماریهایی که متخصص ستون فقرات و طب فیزیکی میتواند درمان کند عبارتند از:

دیسک کمر یا گردن: دیسک کمر یا گردن، نوعی اختلال در ستون فقرات است که در آن دیسک های بین مهره ای، که نقش ضربه گیر و انعطاف پذیری را دارند، آسیب می بینند و باعث فشار و تحریک عصب هایی میشوند که از مهره ها عبور میکنند. این بیماری میتواند منجر به درد، بیحسی، سوزنسوزن شدن و ضعف در گردن، کمر، شانه، بازو، پا و دست شود.

دیسک کمر یا گردن میتواند به دلیل آسیب، فشار، استرس، سن، بیماریهای مزمن و عوامل دیگری ایجاد شود. درمان این بیماری به روشهای مختلفی انجام میشود. از جمله داروها، تزریقات، فیزیوتراپی، کاردرمانی، وسایل کمکی و جراحی.

تنگناهای عصبی مانند کانال کارپال یا تونل تارسال : تنگناهای عصبی مانند کانال کارپال یا تونل تارسال، نوعی اختلال در عصبهای محیطی هستند که در آن عصبها در مسیر خود با فشار یا آسیب مواجه میشوند و باعث ایجاد درد، بیحسی، سوزنسوزن شدن یا ضعف در ناحیه ای که عصب به آن عصب دهی میکند میشوند.

کانال کارپال یا تونل مچ دست، فضایی است که در آن عصب میانی و تاندونهای خم کننده انگشتان از مچ دست عبور میکنند. اگر این فضا تنگ شده یا بافتهای داخل آن تورم یا التهاب پیدا کنند، عصب میانی فشار میخورد و باعث ایجاد سندرم تونل کارپال میشود.

آسیبهای نخاعی : آسیبهای نخاعی، آسیبهایی هستند که به طناب نخاعی وارد میشوند و میتوانند باعث اختلال در حرکت، حس و عملکرد خودکار بدن شوند. آسیبهای نخاعی ممکن است در هر سطح از ستون فقرات رخ دهند و ممکن است کامل یا ناقص باشند. علائم و پیامدهای آسیبهای نخاعی بستگی به محل و شدت آسیب دارد.

علت شایع آسیبهای نخاعی، ترومای فیزیکی است که میتواند ناشی از تصادفات رانندگی، سقوط، آسیبهای ورزشی، زخم گلوله و ضربه باشد. اما بعضی اوقات آسیبهای نخاعی میتوانند ناشی از عوامل غیرترومایی مانند عفونت، ایسکمی، تومور، اسپوندیلوز، اسپوندیلیت آنکیلوزان و مالفورماسیونهای مادرزادی باشند.

آسیبهای مغزی : آسیبهای مغزی به معنای آسیب به ساختارهای مغز است که میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. برخی از علل رایج آسیبهای مغزی عبارتند از:

ضربه به سر: وقتی یک نیروی خارجی به سر وارد شود و باعث تغییر شکل یا شکستگی جمجمه یا حرکت مغز در داخل جمجمه شود.

کمبود اکسیژن: وقتی جریان خون به مغز کاهش یابد یا قطع شود و باعث مرگ سلولهای مغزی شود.

عفونت: وقتی باکتری، ویروس یا قارچ به مغز حمله کنند و باعث التهاب یا آبسه شوند.

تومور: وقتی یک بافت غیر طبیعی در مغز رشد کند و باعث فشار یا ایجاد تغییرات در بافتهای اطراف شود.

سکته مغزی : سکته مغزی یک اختلال نورولوژیک ناگهانی است که زمانی رخ میدهد که خونرسانی به قسمتی از مغز قطع یا کاهش یابد. این میتواند باعث آسیب و مرگ سلولهای مغزی شود و عملکردهای مغزی را تحت تأثیر قرار دهد.

سکته مغزی میتواند دو نوع اصلی داشته باشد: ایسکمیک و هموراژیک. سکته مغزی ایسکمیک زمانی رخ میدهد که یک شریان مغزی به دلیل لخته خون یا آمبولی مسدود شود. سکته مغزی هموراژیک زمانی رخ میدهد که یک شریان مغزی پاره شده و خون در مغز یا فضای اطراف آن ریخته شود. هر دو نوع سکته مغزی میتوانند یک وضعیت اورژانسی باشند و نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارند.

درمان مشکلات ستون فقرات

هزینه نوار عصب و عضله 1403

هزینه نوار عصب و عضله یک آزمایش پزشکی است که برای بررسی عملکرد عصب ها و عضلات انجام می شود. این هزینه به عوامل زیادی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

نوع دستگاه و تجهیزات: برخی از دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده برای انجام نوار عصب و عضله ممکن است با کیفیت بالاتر یا جدیدتر باشند. این ممکن است باعث افزایش هزینه این آزمایش شود.

تخصص پزشک: برخی از پزشکان ممکن است برای انجام نوار عصب و عضله دارای تخصص یا تجربه بیشتری باشند. این ممکن است باعث افزایش هزینه این آزمایش شود.

نوع مرکز درمانی: برخی از مراکز درمانی ممکن است برای ارائه خدمات نوار عصب و عضله تعرفه های متفاوتی داشته باشند. معمولا مراکز خصوصی قیمت بالاتری نسبت به مراکز دولتی دارند.

شرایط بیمار: برخی از بیماران ممکن است نیاز به انجام نوار عصب و عضله در نقاط مختلف بدن داشته باشند. این ممکن است باعث افزایش هزینه نوار عصب و عضله این آزمایش شود.

بر اساس این عوامل، قیمت نوار عصب و عضله ممکن است بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان متغیر باشد. برای دقیق تر شدن قیمت، بهتر است با مرکز درمانی ویستان در غرب تهران مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02146291345